Skulle ba kolla efter några riktigt sköna vårtecken i den wermlännska skogen

IMG_9636

När jag hade pulsat genom hela hela skogen utan ha funnit våren så fann inget annat val än att lägga om riktningen på inlägget till: Tjena Björke – By Fenan
IMG_9634

Det finns flera olika sorters björkträd här i sagolika Wermlann, men av de vilda är vårtbjörken vanligast. Den heter vårtbjörk eftersom det finns knutor eller vårtor på kvistarna. De Wermlännska björkarna är som de flesta skogsträd vindpollinerade och har små blommor samlade i hängen. Han- och honhängen finns på samma träd.
IMG_9627

Efter stormen Gudrun så diskuterades det träd dagarna lång i media. Det enda jag snappade upp var att granen aldrig skulle komma tillbaka till ett kalhygge ”om inte björken kommer dit först” Jag förstod aldrig riktigt varför, men när jag läste mellan raderna så verkade det som att björken skyddade granen mot nånting (?) Så om skogsägarna fick ut vildbjörk så skulle granen komma av sig själv, dvs att skogsbönderna skulle slippa att lägga ut stålar på granplantor och thailändska plantsättare och bara fortsätta med att vara rika som troll och bara fortsätta ligga i soffan och peta navelludd med guldpincett medans vindpollineringen gör sitt. Vad jag ville att du skulle få ut av detta inlägg? Tja mellan raderna hade jag faktiskt skrivit in att Björken är nutidens kanske modigaste träd! Har du istället läst Björk! Va!? Det är ju Vargen som måste vara Granens bästa vän, han gör ju inget annat än käkar Älg, och älgens favoritkäk som dom flesta vet är ju granen! Så här ser älgens Top-10 käk lista ut enligt SCB’s stora 2014 lista:
1. Grankronan
2. Ingenting
3. Ingenting
4. Grankvist
5. Ingenting
6. Granskott
7. Granbark
8. Granbarr
9. Granrötter
10. Granrotvälta
IMG_9621

Här kan du se Karlstads enligt mig ballaste Björk. Sätter du stadsdelen han bor i så kan du vinna en tur på en naken kamel.
Small Birch

Den här Björken trodde jag var död en gång i tiden. Det visade sig att Björke ba lurades :) Läs mer om Björke…
_MG_5604

2 thoughts on “Skulle ba kolla efter några riktigt sköna vårtecken i den wermlännska skogen

  1. Det tyckte jag också.
    Fast jag blev rätt snopen när den blommade till :)

Kommentera

