Ett litet snöfall över Wermlands residensstad

Easy Snowing

Igår gick det inte en sekund utan att jag smidde jag stora fotoplaner. Jag ville visa er snöfallet på ett ny-modernt fentastiskt vis, men när jag skulle sätta igång strax efter 16:00 så hade vädret slagit om och mina storslagna planer hade smält till intet. Eftersom jag kunde se hur ljuset blev svagare för varje minut så blev det bråttom, så jag tänkte jag får väl köra på en fegis-staty-beskrivning. Nisse Ferlin stod som vanligt och dansade på sitt järnbord, fast han var helt snöfri (?) men maskeradutklädd (?)
IMG_9417

Så jag drog till Sola som bara hade lite snö på hjässan. Snön kom från nordliga breddgrader så hennes rygg var vit o fin, antagligen Nisses med :(
IMG_9418

Drog vidare till han som är ansvarig till att Karlstad finns, hertig Karl. Även han var snöfri, till och med hans gudomligt stora krage hade klarat sig från snön.
IMG_9424

Lite snö på armen & capen bara.
IMG_9431

Och varför inte även Selma skulle sitta med ryggen mot nord och snön är väl svårförstått. Det var iaf här jag gav upp statyspåret.
IMG_9432

I verkligheten gillade jag spåren i snön, speciellt här som det var så tydligt uppdelat mellan långsamma fotvandrare och snabba & snygga cyklister :)
P1060661

Sen skulle jag ha en snöig startbild också. Herre gud vad jag kämpade asså! Jag försökte även på en DKW splitt :) Men det var inget som ville gå min väg denna dag, normalt sett så fäster ju nedfallande kramsnö jättebra i trädgrenar och blir jättevackert på bild. Men inte denna skitdag!
IMG_9450

Blev en del halvbra bilder från mörkret på Museigatan. Men jag kände inte för att ha en bil på förstasidan. Bilar är mer ”ett” när man absolut inte finner något kul alls.
IMG_9452

Dom svarta spåren i snön da! Jag tyckte dom var dretläckra.
IMG_9459

Dom där j-ä helljusbilisterna asså…
IMG_9463

Herr Gårman borde ha haft ett cd fodral innanför kavajen så han kunde skrapa bort all snö från skylten. snip snap
IMG_9477

5 thoughts on “Ett litet snöfall över Wermlands residensstad

  1. Pingback: Så här i retrospektiv av gårdagens mildväders snöfall… | Karlstad Igår

  2. Underbart Fenan, alla bilder även herr gårman. Spår i nysnö är ganska abstrakt. Hur kommer det sig att du riktar kameran nedåt?, fast helt ärligt har du bilder i den här serien både högt och lågt.

    Många statyer ni har i Karlstad. Tror att Karl den tolfte krigade (red igenom landskapet) straxt utanför Kävlinge…
    Hertig Karl och lyktstolpen fattade nog tycke för varandra. /babs

  3. Hello Babz
    Känns lite konstigt med bara hyllningar från dig måste jag ba säga. Men jag tckar tacksamt :)
    Jasså du har lagt märke till att jag ogillar nedåtvinklade bilder, jag tyckte det var så vackert när spåren blev alldeles svarta. Tror det beror på långa vinterns saknad av synbar kontrast i den kritvita snön som fick igång mig. Nedåt och uppåtbilder är som sockerfri saft, bör doseras en på tio :) I citykärnan har vi fem statyer och en vattengrej, en konstliknande sak, som man kan ta på ca 8-10 minuter beroende på tempo. Två minuter på hoj. Om sex är många eller få ska jag utforska i sommar under Fenans sommarfototurné. Örebro kan jag rekommendera redan nu, dom har säkert 33 statyer mitt i centrum. Örebro är en kulturell guldklimp! Karl tycker jag verkar ha varit en ganska osympatisk knug :(

  4. Varför känns det konstigt att få en hyllning/beröm/konstruktiv kritik? bägge sorter bör blandas i bra mängd.
    *Ser* mer än du tror Fenan…
    Karlstad låter som en kul stad att besöka. En gång i tiden, tänkte jag flytta dit men det blev inte så. Jag älskar alla vatten städer, alltid nära till en flod, havet, som i Halmstad, Oskarshamn, Östersjön, Malmö, också vattenstad.
    /b

  5. Tjenare
    Det känns konstigt att bli hyllad av DIG Barbro. Du är sverige-sämst på att blanda: Hyllning – Beröm och Konstruktiv kritik. Kanske Norden sämst till och med? Har aldrig träffat någon annan människa som bara kan klampa in och påpeka dom mest underliga bildfel, felredigering, fokusfel, beskärningsdefekter eller t.o.m utebliven bildredigering. Det är tur att man växte upp bland folk som idiotförklarade en varenda dag så man blev härdad, annars hade jag nog gråtit mig till söms varenda natt :)

    I Karlstad har vi ingen flod, vi har en KlarÄLV :) Attraktiva Oskarshamn känns inte som en vattenstad i mina ögon, jag kan inte se längre än dom där fula kärnkraftverken :( Har du mött Perra Gessle i Halmstad?

Kommentera

