En sak är säker, så här mycket snöade det inte i Shåne igår i alla fall, ifall det är nån som bryr sig

IMG_9306

Jag satt och you-tubade lite lätt i förrgår. Fastnade för en gammal pensionerad engelsk yrkesfotograf som pratade om hur det var då och idag. När han fotograferade med sin Nifty Fifty nu för tiden så körde han alltid med alla fokuspunkter kopplade, han tyckte ”det blev mer spännande så” Jag kör alltid med bara en AF punkt, har alltid gjort. Aldrig gillat att köra på flera. Men farbrorn hade en sån passion i rösten när han berättade om hur spännande det var och inte ha koll på var skärpan hamnade eller hur bilderna egentligen blev förrns han kom hem, precis det som jag hatar med alla punkter.  Men efter att hans passionerade tugg hade grott inom mig i ca en 22 timmar så gav jag mig ut i världen med mitt 50mm @ f/2.2 följande AF  och alla punkter kopplade och ISZO på 3200-4000.  
IMG_9314

Trafiken längs Järnvägsgatan var riktigt hemsk, på Östan däremot rullade det på riktigt bra. Schysstare ljus också.
IMG_9352

På Hamngatan hade några as från Stavdal lyckats spärra av hela trottoaren. Mitt i två jävla övergångsställen också!! Fôlk asså…
IMG_9335

För att va snöstorm så var det väldigt mycket hundar ute och knallade.
IMG_9409

På vissa av dom sämre plogade trottoarerna, eller ”de smalare” plogade trottoarerna fick jag till och med lämna företräde för hund + husse.
IMG_9364

En rund ihålih ring önskade alla vaemt välkomna in på Drottningens gata. -och på engelska mâ. IMG_9381

Jag har tre olika AF program i min kamera och eftersom det var en testrunda jag var ute på så testade jag alla. När jag skiftade till Flexi-Zone såg jag Aspect Ratio 3:2 i menyn. Självklart ändrade jag den till 4:3 bara för att se. När jag kom hem gick det inte ändra tillbaka till 3:2 i Canons DPP progg!! Så nu blir det avskyvärt 4:3 :-) IMG_9414

Jag ville hemskt gärna ha en bild på en vilt sladdande bil. Men här gav jag upp den tanken, när jag hade stoppat ned kameran och gått över övergångsstället så kom det en rutten Audi V8 och sladdade förbi mig, Jag blev helt stum, så stum att jag missade även att ta upp kameran när hans vän sladdade förbi mig i en Diesel compakt. IMG_9436

Skulle testa vart fokuset skulle hamna från andra sidan vägen men vad hade tanten som gick in i bilden på föttera? Ser det inte ut som ardenner hovar :) IMG_9453

Av allt jag fotograferade igår så är det nog detta motiv som kommer ha störst betydelse för framtidens chips & taco aktiekurser.
IMG_9334

Det som var skummast från igår var en Golf mark One som kom rullande på femmor fram och sjuor bak.
IMG_9370

Han hade så ruggig negativ camber att det inte är möjligt på en stel golf bakaxel, fast han hade ju det ändå. Nästan lite magiskt va, jag har fångat det omöjliga!! 
IMG_9373Oh yes, compakten var så här blåFast en aning frächare

16 thoughts on “En sak är säker, så här mycket snöade det inte i Shåne igår i alla fall, ifall det är nån som bryr sig

  1. Nope, så mycket snöa det inte. Men nog vräkte snön ned under torsdag och fredag.. snörök, drivbildning och halt.

  2. Det finns inga bilder på snörök, eller landsvägskörning, jag har stannat inomhus under det värsta ovädret.
    Nej, höften är inga problem, inte balansen heller. Jag ville bara inte ut…

  3. stormtrivs är mycket sagt Christian.
    Ibland önskar jag att människan kunde gå i idé som igelkottar gör.. och visa en blek nuna omkring maj..

  4. Urch!
    Fick en bild av alla kottar som blir grillade i första maj brasorna framför mig.
    Men det är nog ingen dum idé :) Undrar hur länge man skulle behöva träna upp musklerna för att klara av att gå igen efter den sköna sömnen?

  5. Tja, eftersom du inte är en kotte, så vet du inte hur de rör sig de första timmarna. Kan tänka mig, att kottarna är hungriga efter en vinter dvala.
    Betrakta katten, hur den gör efter att ha sovit middag, så har du delvis ett svar på inaktiva muskler.

  6. Tja Babs
    Eftersom astronauter inte klarar av att gå ifrån rymdfarkosten efter landning pga av muskelförtvining så tror jag att ”titta på en katt som sovit lunch” är mindre utbildande än vad svensk utbildningspolitik är för närvarande!

  7. Ska jag tyka att: Det är märkligt vad ofta du tar upp kottar i våra skrivna samtal.
    Eller har du något bättre förslag? Helst ett som inte kan tas som anklagande tack.

  8. Jag gillar vargar!
    Fast jag skulle inte vilja klapa nån.
    Jag tror min vargkärlek består av ca 80% stockholmssyndrom.

  9. Näe.
    Jag har bara sett två uppstoppade och en varg staty av metall.
    Förresten, jag har klappat en wolf av tyg om det räknas?

    Soft & Huggy Wolf

Kommentera

