20# Veckans direkt ur minneskortet bilden by Fenan

P1030862

Jag har en sån där pyteliten gammal Panasonic kamera. Och när jag läste en recension om sagda kamera häromdagen så hade recent-skribenten skrivit att upp till 1600 lirar allt ockej men vid ISO 3200 så blir bruset så crafty! att det krävs att filerna brusbehandlas i Photoshop. Så när jag senare stod vid BRF Utsikten så kändes det att bättre än så här blir det inte. På andra sidan Klarälven så var det ett stort & skarpt och väldigt mystiskt ljussken ovanför villahustaken. Mellan taken och skenet var det ett underbart svagt blålila sken, och sedan lyktstolpen med sitt starka onaturliga sken och snöns vita ljus. Kan det finnas en bättre plats för ett ISO 3200 test i hela världen liksom?
P1030861

Första bilden i inlägget är tagen med ISO 160 och andra är på ISO 3200 och personligen ser jag ingen anledning alls att bry sig om det lilla extra bruset, om inte bilden ska beskäras mega crafty. Eftersom jag vet att bilder tagna i dagsljus med blåa himlar blir grymt tunga i kortet så trodde jag att det blå fältet ovanför hustaken skulle bli brusigast, och kanske dom svarta träden i trädgårdarna. Men vid den här crafty beskärning ISO 3200 versionen så fick jag tvi. Gatljuset blev värst. Tjeck!!
P1030861-2

Här kan du se den första provbilden jag tog. Körde på AV och f/2.8 ISO 3200 med rak exponering, men då blev den rätt underexponerad, antagligen av lyktstolpens starka sken. På dom andra två bilderna EV’ade jag upp exponeringen två eller kanske till och med tre steg [minnet är kort ] så att bruset lättare skulle synas.
P1030860

En gnutta för crafty beskärd trettiotvånollnoll versionen.
P1030861-3

Kommentera

