Hur bildkomponeringen blev till i verkligheten 

IMG_3981

När jag gick förbi rikstelefonen häromdagen så kom jag att tänka på att jag aldrig tagit en bild på den, jag har sett många bilder på den på internet, oftast tagna av turister och annat löst folk. Vet inte att den såg mer intressant ut i snöig-version eller om det var för att det är så tungt att hitta ”ett motiv om dagen” nu under den mörka årstiden.
IMG_3974

Jag stod rätt länge och glodde genom sökaren, kallstaborna gick antagligen rakt in i bilden.
IMG_3977

Eller gick förbi bilden med en gammal barvagn som gnisslade och knakade så mycket att t.o.m spöket Laban hade blivit skräckslagen. Ruggigt snygg dock om man jämför med dagens barnvagnar. Varför moderna vagnar inte har namn som Mars, Armstrong eller Lajka kan jag faktiskt inte förstå… huh :)
IMG_3976

Det var först när det kom en sån där livsfarlig fotvandrande SMSerska som gick in i bilden från Vänster som jag började förstå problemet med bildkomponeringen.
IMG_3978

Felet är att huset i bakgrunden blir avskuret så länge du stönar dig med att ha telefonkiosken i mitten av bilden. Vrid kameran lite åt Vänster gosse lilla! hörde jag min inre fotografiska kraft säga till mig. Jag hade ett 70-200 @ 70mm på kameran så zooma bakåt gick inte och ta några steg bakåt hade jag bara inte lust med.
IMG_3983

Lite till åt vänster så Viola!! Nu har jag fotograferat rikstelefonkiosken :-) Huset bakom telefonkiosken är tjänstebostad för biskopen inom Karlstads stift. Får en att undra hur rik Svenska kyrkan var förr, och hur generöst dom tänkte förr i tiden? Tre våningar och en av karlstad största källare för en enda sketen människa!!
IMG_3982

2 thoughts on “Hur bildkomponeringen blev till i verkligheten 

  1. Jag tycker att skyltarna till höger måste bort. Det fixar du med en såg. SMS-bruttan placerar man bredvid Rikstelefonen sen är det bara att börja fota.

  2. Tja Steffe
    Den där jävla krokiga lyktstolpen var jävligt störande under bildgransknings-perioden.
    Fick faktiskt lite ”jag saknar Photoshop” känslor :)

Kommentera

