Guldfeber

IMG_5895

I Karlstad stadsbiblioteketshus ligger den kommunala biografen Arenan. Den tionde december 2013 klockan 19:00 fyllde Arenan medelålders. 40 jahren.
IMG_5877

Från utsidan verkade det inte helt omöjligt att vissa av fyrtioårsfirarna var med på ur-premiären 1983. En annan sak som jag aldrig trott på om jag inte sett det med egna ögon var könsfördelningen. Ven kunde tro ett biografjubileum skulle dra 75% damer och endast 25% män. Jag hade lätt gissat att könsfördelningen skulle vara tvärtom.
IMG_5861

Som sig bör på ett jubileum av rang serverades det bubbel i smala glas. [inte plast!! ]
Cinema Snacks

Eftersom inte ljuset i stadsbiblioteksbyggnaden är tip-top, endast fullglugg gäller. Så därav presenterar jag käket på en separat bild. Rulladen är en riktig Karlstad kommun ”invignings klassiker” fylld med färsk firre fångade i Europas största insjö Vänern, även kallad Grodatlanten av sjömännen som trafikerar den. Men fråga mig inte vad grejen på rågbrödet var, har inte en susning. Mer än att den var lätt god nog för att offra ett finger för -om jag skulle bli matad med den i resten av mitt liv :)
IMG_5859

Kön in till biografen var så lång att jag trodde att jag skulle få helskägg innan jag skulle bli insläppt. Men eftersom medelåldern var så ruggigt hög så räknade jag med dom skulle ta alla främre platser i besittning, så när jag gled in så skulle det vara ledigt på alla bakre platser. Så varför stressa liksom!
IMG_5888

Gissa hur kass min taktik var. Jag hamnade på den sexuellt laddade stolen 69 på rad tre. Allt över trean upptaget. Jag som trodde jag var proffset :-)
IMG_5892

Eftersom den första filmen som spelades på Arenan var stumfilmen Guldfeber från 1925 så var den som visades på 40 års jubiléet också. Och som det ska va nuförtiden så var filmen självklart digitalt remastrad och hade även fått en berättarröst. På så vis slapp dom ha en pianist som satt och plinkade som det var innan allt det DIGITALA tog över!
Charlie Chaplin - The Gold Fever 1925

4 thoughts on “Guldfeber

  1. Tja Babs
    Jag var nära att gå hem flera gånger. Större delen av filmen utspelades i en övernattnings-hydda där Charlie och en guldgrävare blev insöade, frös, hungrade, kokade soppa på Charlies skor och skosnören, frös, hungrade, såg i syner. [guldgrävaren blev så hungri att han såg Charlie som vandrade mat] Det var så trist att jag ville gå en längre tid! Men jag blev kvar, och när filmen var slut så kom jag inte ihåg det tråkiga längre. Idag tycker jag att filmen var klockren :)

  2. Tja Babs
    Fast är det inte lite som att torka sig utan papper att jämföra en Chaplin film med en Taube. Eller :-)

Kommentera

