Efter solnedgångar blir det mörkt och efter du har borstat gaddarna kommer Johnny Blund men sen kommer Sola i Kallsta tillbaka igen

IMG_1733

Tog några bilder över en Wermlännska himmel förra veckan runt klockan 08:00
IMG_1728

Jag tycker egentligen inte att en ren solned / uppgång är så ball. Så jag försöker alltid få med nåt annat i förgrunden. Lyktstolpar, träd eller trafikskyltar ingår oftast i min standardbild. Vill helst ha det andra motivet så långt ut i kanterna som möjligt. Bilden ovan är ett exempel på hur det inte ska se ut alltså. Längre ut i hörnen!
IMG_1727

Ännu mer gillar jag att ha två föremål i förgrunden, ett på varje sida. Då kan man även testa att skifta fokuset mer, typ på trädet och stolpen och soluppgången. En himmel går aldrig att få skarp, inte ens om du stönar sig och kör på f/11 så blir det bra, oftast så kan det istället se brusigt ut. [även om det kör på ISO 100] Så jag brukar alltid föredra att köra på ”Full Glugg” vid himmel-fotografering. Mindre risk att damm på sensorn syns och så tycker jag naturlig vinjetering är så mycket snyggare än Adobes. Har faktiskt kört femtian på f/1.4 med mycket gott resultat det sista kvartalet. Det blir en killer vinjetering på himlen vid f/1.4.
IMG_1736

En till sak som jag försöker göra när jag väl står där är att hitta ett ljusare ställe på himlen och sedan flytta mig så själva lamphuset hamnar framför det ljusaste stället så kontrasten blir lite skarpare. Egentligen skulle jag gått några steg bakåt för att få lite mer ljust ovanför lampan, tyvärr kunde jag inte göra det utan att bli överkörd av en Scania Vabis denna morgon. Men du förstår grejen va’
IMG_1740

Fast helst ska ju lyktstolparna lysa. Då kan man oftast sänka exponeringen ett steg utan att det ser underexponerat ut, och färgerna i himlen ba liksom paw och kee exploderar ut på bildskärmen. Eftersom detta inte var en bra morgon så lyste ju så klart lampan så klent att det inte gick att sänka exponeringen och ge er The Wermlänske psychedelic sky experience …
IMG_1744

Ett annat tips som jag tänkte ge dig är att du ska alltid vrida huvet 180 grader från solen. Väldigt ofta så finner du då att herr måne sitter där, denna bild blev inte så kul.
IMG_1732-2

Men kolla exponeringen på kraterområdet C7-C9. Detta är en förstoring av bilden ovan. Men spana in exponeringen då!! Ser du hur göddigt som flaggan hänger?
IMG_1732

När jag gick runt på parkeringen för att placera lamphuset i det ljusa partiet så fick jag visst med en TV antenn! Smällar man får ta som Wermlänning :)
TV Antenna in Sweden

Kommentera

