Varför är snö vit

IMG_5647

Efter Bolibompa igår så vandrade jag över broa mot Residensstaden. Skulle bara handla lite mys pys tillbehör för kvällen, men när jag gick där i mörkret och fotograferade allt jag såg så började jag fundera på om det finns någon fördel med snö vid kvällsfotografering. Kan snön ha nån positiv egenskap vid avbildandets alla fasor??
IMG_5622

I shot the dog from my hip! But i didn’t shoot no deputy, oh no! Oh!
IMG_5447

Två äkta Wermlännske jänter på ett skithalkigt övergångsställe på den enda julbelysta gatan i Nordstan.
IMG_5453

Kalla nyheter som inte ska läsas förens måndag morgon runt 09:15
IMG_5644

Känn dagen, sakta slå sig ner till ro, luta sitt huvud mot marken, lyssna till sommarnattens sång. Det finns blå, blå känslor…
IMG_5652

När jag kom fram till Stora torget så slutade jag med sökandet av det vita och blev istället sugen på att ta en bild på sko Bergqvists hus.
IMG_5434

Var det inte träd som stod i vägen så var det gångtrafikanter eller bilister!! Fast när det kom en sheva pickis på små små kromade skottkärrehjul blev jag rätt impad.
IMG_5437

Efter några mer dåliga ställen testade vi från Tingvallagymnasiets trädgård. Det blev så bra att det kändes som att femtian hade vuxit upp där :)
IMG_5445

Sen hittade jag ett par tights som hade frusit fast i ett övergångsställe. Skulle va roligt och få reda på historien till varför dom hamnade just där :)
IMG_5636

Men det äckligaste av allt var grisen som hade druckit kaffe samtidigt som den hade bytt på en onge som hade drete ner sig, och lämnat kvar allt efter sig på ett elskåp.
IMG_5646

Nästa lika.
IMG_5653

Sen såg jag att nån han försökt att sno en halvfullsopsäck, men bara kommit ca en meter. Hur tänker dom liksom? Och vad faan sysslar snuten med?
IMG_5457

Det enda positiva jag tillslut kunde komma på med snö var att gamla vita rostiga bilar ser mycket mindre rostiga ut efter att snöstormen Sven dragit fram.
IMG_5462

4 thoughts on “Varför är snö vit

  1. …”Kan snön ha nån positiv egenskap vid avbildandets alla fasor??”…
    Nej, inte egentligen, du kan få en tillfällig respit av vit snö. Som att ta på dig solbrillor i stark sol. Snön täcker över all smuts, tills fordon, cyklister och bussar gör den vita snön, till brunsvart massa. Den vita snön ljusar upp den mörka natten och kapslar in ditt seende i kallt vitt vadd. Som sockervadd på cirkus.
    Resebyråer lockar folk till varma Tunisien med paraplydrinkar, varm sand och grönt hav. Varför lämnar inte alla svenskar sitt land när det blir kallt och mörkt? Varför envisas med att stanna kvar?
    Det finns folk på Grönland som inte ser solen på cirka 54 dagar delvis under vintermånaderna. Där barnen spelar fotboll i mörker.
    Det finns folkslag där det är bitande -50 grader kallt. Och det finns de som pinas under heta solen med +45 grader.

  2. Tja Babs
    Fan vad du var påläst, 54 dagars stativfotografering på Grönland asså!
    Undrar hur många dagar det tar att vänja sig med vindstilla -50 ?

  3. …”Undrar hur många dagar det tar att vänja sig med vindstilla -50 ?”…
    Lika länge som en afrikan vänjer sig vid -40 grader kallt i Luleå. Inte alls med andra ord. Du vill inte ens sticka ut näsan utanför dörren på hela vintern.:)

  4. Haha
    Men jag menar när man måste gå ut på skithuset en tre-fyra gånger om dagen, när blir det lättare. En månad? två?
    Jag har faktiskt hört talas om Tai flickor som kommer hit som fruar åt svenska farbröder som har tvärvägrat att gå ut på vinterhalvåret!

Kommentera

