Boll, my name is Grodan the Boll

IMG_8505

Sista månaden – Jissen va sjuk jag har varit!
Jag har varit sjuk i magen halsen öronen och huvudet, haft feber snorat och hostat upp neongrön slime. Tror faktiskt att jag har slagit världsrekord i antal tömda treorör under en och samma trettiodagars period. Den första penicillinkuren hjälpe ingenting så jag fick käka TVÅ på raken. Så jävla sjuk alltså! Naturligtvis inte när febern var som värst, men annars har jag försökt att komma ut och rastat Hr Canon en gång per/dag i alla fall. En kväll när vi var ute och knallade på en pissigt upplyst väg så fann vi en…
IMG_8480

GRODAN! Det är ju grodan boll som ligger där mitt i gatan!
IMG_8482

Han ba låg där! Så där göddigt som bara en dyngrak groda kan, lite som att han hade somnat mitt i steget.
IMG_8487

Fransyskor är så vidriga att dom käkar groda och eftersom deras favoritdel är bakbenen, så såg det faktisk ut som att han försökte läska en fransyska när han låg där :)
IMG_8485

Eftersom jag ogillar att se överkörda djur så brukar jag alltid flytta de djur jag ser som ligger längs länsvägarna och solar. Alla utom huggormen, han är så förbannat livrädd för människor [eller bara mig?] att han drar som en blixt från vägen bara jag stannar till i närheten. Vanligtvis brukar jag flytta djuren genom ett mjukt tryck mot deras bakända med t.e.x ett stort löv eller en liten barkbit? Eftersom det var rena rama natta den kvällen så fann jag bara en avbarkad pinne. [ej att rekommendera]
IMG_8511

Då grodan är ett mycket ömtåligt djur så går det inte att skjuta dom över vägen, bara peta lite lätt på dom så dom blir irriterade och drar iväg för egen maskin.
IMG_8513

Men efter att jag hade petat och petat på’n i säkert en fem sex minuter och bara fått’n till att fälla in ena benet så började jag gå Postal på den djäveln!!
IMG_8493

Jag blev så djävla förbannad att jag halsade mitt medhavda kaffe och sedan vrålade jag: OM DU SKA FORTSÄTTA ATT TRILSKAS OCH VÄGRA ATT GÅ TILL SKOGS SÅ ÅKER DU I KOPPEN, OCH JAG KOMMER FAN INTE SLÄPPA UT DIG FÖRREN VI ÄR MINST TIO METER UT I DEN MÖRKA SKOGEN! GRODAPA!!
IMG_8541

Men gissa vad som hände efter att jag hade dragit den ramsan :)
IMG_8516

Hoppla hoppla mot det gröna gräset!
IMG_8521

I gräset försvann han fort för ögat. [mitten lite åt höger ]
IMG_8539

Fast att gömma sig från Fenan var han inte karl nog till.
IMG_8543

Såg nästan lite snopen ut på ett grodigt sätt :)
IMG_8553

14 thoughts on “Boll, my name is Grodan the Boll

  1. Grodor är torra. Det känns kittligt när man håller dem i handflatan, det hade varit lättare än pinnar och pappersmuggar..

  2. Ta i en groda! Huuuh!!
    Men tänk om den biter handen?
    Det kommer aldrig ske!

  3. nä, inte det heller.
    Det är bara skinande gula, blå el. gröna pyttesmå grodor som du ska akta dig för. De finns oftast inom glas och ram..

  4. Ja Ja Ja Babs
    Dom kanske inte har så vassa tänder eller är så giftiga då, men det ryser fortfarande i mig vid bara tanken att ta i en groda med min hand. Skulle lätt kunna gnaga loss min egen vänsterhand om jag visste att en groda skulle sätta sig på den inom en snar framtid! Huuga!

  5. Små grodor har inga tänder…

    Krokodiler har käftar, om det är så att du inte kände igen en groda och krokodil.

  6. Crocodile Dundee kom även till Sverige Wermland, så jag svarar JA på Krokodil :)
    Men tänk dig att groda hoppar upp stoppar in min tumme i sin käft [som en unge] och det går inte få loss honom. Vad ska men göra då lixom!

  7. Daggmask har jag haft i handen när jag var liten.
    Skulle nog aldrig göra om det idag :)

  8. Nästa gång du flyttar på en groda, är det bättre att flytta den med handen, istället för att peta på den med en pinne, vilket kan skada lill grodan.
    Eller så kör du på den!! med cykeln..

  9. Nej Nej Babs
    Jag tror det är livsfarligt att ta i en sån där, bättre att irritera dom så dom inte trivs i människoland :)

  10. Tja Babs

    Jag tror inte du är så bekant med den wermlänska jord-kobran!
    Våra maskar är inte alls torra, inte som en klippa eller ett makaron paket i alla fall. Kalla är dom också :(

Kommentera

