En mugg kaffe på en bro som går över den klaraste av älvar

EF 28. 24

Iförrgår fick jag för mig att jag skulle testa ett gammalt 28/2.8 objektiv som jag aldrig riktigt kommit överens med. Nu hade det säkert legat på hyllan i en tre år.
EF 28. 05

Gissa om jag nästan satte 28’an i strupen när programledaren Caroline Giertz [hon får betalt av TV4-gruppen att tuta i folk att det spökar i deras hus & hem på sjuan ] kom fotvandrandes på Drottningens gata här i Karlstad. Det är hon som går längst bak, nästan rakt in i min Canon EF tjugoåtta/tvåpunktåtta. obs! bilden är rejält croppad.
EF 28. 07

På bron över till Norrstrand stannade jag till för att fotografera den nyaste holmen i Klarälven. Den kallas Stockholm ll i folkmun.
EF 28. 08

Från andra sidan bron kunde jag se hur tre kanotister närmade sig. Tre spegelförstörande kanoter :)
EF 28. 13

När kanoterna kom ut på andra sidan bron vid Stockholm ll så var det som att Klarälven började koka.
EF 28. 14

Det var en helt underbart nice kväll, så vi var säkert 20-30 stycken kallstabor som stod där och njöt.
EF 28. 17

Men när fiskarna började hoppa upp ur vattnet så blev tomefan precis varenda kallsting på broa en riktig j-ä Messerschmitt. Alla utom mig då förstås :)
EF 28. 20

Dom blir jagade av rovfisk sa några. Dä ä Gädda som jagar dom sade andra. Det är ju Löjor som hoppar upp ur vattnet kläckte vissa och några sa att det var Nors minsann.
EF 28. 21

När kanoterna nästan gått förbi Stockholmsholmen och dom hoppande fiskarna hade slutat hoppa så var det ju uppenbart!
EF 28. 22

Just som jag skulle kläcka ur mig: ”Ni tror inte att kanoterna hade nåt med saken att göra, elller?” med min mest nedsättande ton, så ba började det koka i vattnet igen :-)
EF 28. 23

På vägen till nästa bro över Clara Elf kom nästa testmotiv. Slog på servoAF när jag cyklade förbi mannen med väskorna. Av fyra bilder kukade bara den tredje ur, och sedan kom AF’n tillbaka på den fjärde. Det kallar jag godkänt med ett plus i högra hörnet! Värre är det med Karlstadbuss. När de resande kommer fram till Karlstad C så släpar dom hellre väskorna hem några kilometer än kliver på en Karlstadbuss som går var tionde minut för att det är så dyrt och krångligt att spontanresa med Karlstadbuss!
EF 28. 29

Nu blev det inte riktigt som jag hade tänkt, mellan mig och huset är det en stenbro. Jag hade räknat med att det västliga ljuset skulle tränga igenom brovalven. Tji fick jag.
EF 28. 35

Bara ett 50/1.8 tillverkat i metall kast från bron, på en annan holme mitt i älven höll ett gäng studenter på att idrotta.
EF 28. 31

Mellan fastlandet och holmen kunde vi se hur familjen Svan höll på och motionerade småttingarna.
EF 28. 37

Shit va trögt det är att fotografera med vidvinkel i skymningen. Himmlen är alltid en aning för ljus i förhållande till jordklotet och underexponerar bilderna :-(
EF 28. 33

Fick en konstig [motsatsen till snippa] känsla när jag såg den här gräsklippningen. Hajar du inte så gå bara vidare… det finns inget för dig att se här… cirkulera
EF 28. 41

På vägen till nästa 28 millimeters testområde hade det börjat mörkna riktigt ordentligt.
EF 28. 44

Den här bilden körde jag medvetet överblek för att visa lite Wermlänsk september klädmode-kontraster. När jag stod på E18 Rudsmotet bron så knallade en Skatebrutta i handskar och full skidjacka med luva och allt förbi mig. Hennes väninna körde mer på ”less is more” konceptet i en svart kortkort, heels och hatt. That’s what i call contrast!
EF 28. 45

Jag hade tänkt testa och panorera med lång slutarhatighet. Typ [1/60 f2.8] För att ge vägen en släng av suddig/randighet. Men det blev ju ba shite!
EF 28. 48

När jag insåg att detta var en kass idé i verkligheten och allt kändes som tyngst, så kom det två kappkörande lastbilar.
EF 28. 49

Det lät som att chauffören i den vita lastbilen hade tryckt gaspedalen genom golvet. Det vrålade nåt alldeles förfärligt ur Rudolf sexan.
EF 28. 50

Innan dom åkte under bron så hann jag se att han tillslut kom förbi timmerbilen. -I ytterfilen också! Trägen vinner alltid :)
EF 28. 51

Blev rätt imponerad av att övningskörningsskylten reflekterade så mycket ljus, ända upp på bron, genom 28’an och ända fram till min CMOS sensor.
EF 28. 46

När Assistentkåren kom med en BMW på flaket tog jag det som min que att resa vidare mot nästa testort.
EF 28. 53

På vägen till det slutliga testet, behålla, kränga eller gräva ner objektivet testet fotograferade jag E18 bron över Klarälven Ett kärlekspar flanerade längs bron.
EF 28. 56

Under E18 bron satt det ett par sillstrypare med metspön i högsta hugg.
EF 28. 58

Allt vatten som var spegelblankt dokumenterades denna dag. Detta tjärn ligger ca 100 meter från Klarälven på Färjestad. Jag har dock inte en aning om vad det heter.
EF 28. 60

Blev lite sugen att testa om det var stor skillnad mellan f/2.8 [ovan] och f/5.6 [denna] när jag ändå stod där. Skärpemässigt var det bara lite till måttlig skillnad, men vinjetteringsmässigt! Shit det var som dag och natt skillnad. Kopiera ned bilderna på din hdd och kör dom i windows bildvisare om du inte ser det med bilderna bredvid varann.
EF 28. 61

På vägen tillbaka till centrum och det sista testet, var alla cykel & gångvänliga vägar mörklagda. Bara reklamskyltar och uteserveringar lyste upp mörkret.
EF 28. 79

Torget var helt bäcksvart. Lite lustigt… om chefen för Karlstad gatljus skulle glömma att sätta på cykelbelysningen så torskar hen dit på 1400:- om bylingen skulle haffa hen. Men om samma chef skulle glömma att sätta på belysningen i staden, då blir det på sin höjd en notis om vad som hänt. Inga böter, varningar eller nåt!
EF 28. 78

Men på Östra Torggatan [bilväg ] lirade ljuset precis som det skulle.
EF 28. 63

I busskuren tvärs över gatan satt det en tjej och tuggade i mobilen. Hon hade det största afrot jag någonsin sett. Så stort att jag faktiskt tror det var en peruk, men vem vet? Gissa hur sugen jag var på ett tele :) När jag såg hur fult lampskenet från lyktstolpen blev på full glugg var 28’an inte mycket värd kan jag lova.
EF 28. 62

Första testet blev på en svart BMW. Gick inget vidare trots att chauffören körde sakta. [hon sms’ade :) ]
EF 28. 64

Sen kom det en farbror i en 4WD som stannade till på övergångsstället framför mig, vevade ned rutan på passagerardörren och kläckte ”Vart finns Sparbanken?” Hmm vad menar karln? Var det inte Sparbanken som köpte upp Föreningsbanken och sedan blev Föeningsparbanken för några hundra år sedan? Och som sedan blev Swedbank när dom skulle suga ur pengar ur balterna? Och som sedan kursade i börskraschen för att sedan blev uppköpta av Folkskam? SPARBANKEN DA?
EF 28. 70

Eftersom Swedbank låg tio meter ifrån där jag satt så pekade jag bara mot skyltfönstret bakom cykeln, till höger om det gula apelsinskalet.
EF 28. 71

Föregående sittare på bänken verkade tro att hans mamma städade runt parkbänken bredvid Swedbank också. För shit vad han hade skitat ned!
EF 28. 73

Nästa test blev på en söt ljusröd golf. Lite bättre, men inte tillräckligt.
EF 28. 66

Sen kom det en mörkröd korv med en beige cab som körde i perfekt EF 28/2.8 fart. Snipp snapp slut!
EF 28. 75

Kommentera

