Nåja vad är väl en bal på slottet • Den kan ju va fruktansvärt långtråkig o dötrist… Näe vad säjs om ett inlägg om Karlarnas sluss?

IMG_7775

Såg en slussvaktare promenera på S1 häromdagen. Kanske ta några bilder på en slussning? Näe jag har så fel objektiv! Ärsch vi kan väl testa slussning på 100mm då.
IMG_7745

Slussen öppnas genom att slussöppnarna för en träpinne runt runt många varv. Kan se rätt svettigt ut ibland, speciellt när sola står i zenit och det är bråttom.
IMG_7751

Här ser du bättre hur tjejen använder all sin benkraft till att föra runt skruven som öppnar slussen. Hon måste även kliva över skruven två ggr/per varv.
IMG_7757

Det går åt en slussöppnare per slussport. På andra sidan verkar skruven gå motsols? Fick i alla fall en gnutta Ford Transit feeling när jag tittade på!
IMG_7766

Nu till det konstigaste of the day. Jag har ALDRIG NÅGONSIN förut sett en tjej öppna en sluss i hela mitt liv, och här var dom till och med två!? Och en muskulös kille som bara stod bredvid och titta på. Vad har hänt liksom? Har tjejerna förlorat ett vad? Torskat dit i poker!? Vet föräldrarna om detta :-)
IMG_7763

Saga vevar igång propelleraxeln.
IMG_7770

Och glider sakta ut mot Klarälven. [Klaran i folkmun]
IMG_7777

Och så får tjejerna återigen slita med pinnen. Många gånger till denna dag, för enligt Radio-Nicke kör slusspersonalen tio timmars skift.
IMG_7783

6 thoughts on “Nåja vad är väl en bal på slottet • Den kan ju va fruktansvärt långtråkig o dötrist… Näe vad säjs om ett inlägg om Karlarnas sluss?

  1. Jag bodde i Töreboda ett par år. Då och då satt jag på kanten vid kanalen och såg båtar åka förbi.
    Då hade jag inte körkort 1976 – 1977 utan åkte på en blå huskvarna moped som gick att cykla på när motorn dog.
    Jobbade som säsongsarbetare på Undenäs kyrka som låg vid viken sjön. Västergötaland är ett mycket bra minne i mitt liv.

  2. Överlag har jag alltid älskat lukten av vatten, vågskvalp, blänket och reflektioner som skapas. Viken, Göta kanal, Halmstad, Floden Tejo i Portugal, sjöar, floder, bäckar fast på olika ställlen. Nu har jag kvarnen i Billeberga jag kan cykla till.

  3. Tja Babs
    Saltvattenslukt är som balsam för min själ, lägg till lite diesel lukt och jag är i paradiset :)
    Sötvatten ger mig ingenting, som att titta på porrfilm utan att ha ljudet och bilden på.
    Kvarnen i Billeberga. Vad är det? Ett
    bildsök på google gav inte mycket :(

  4. Aah en damm!
    Jag blev lite konfunderad över att det kom fram en kvarn mitt i allt ”vatten prat” :)

Kommentera

