En halvknäpp Wermlännsk historia om en blind hund som är upplevd och fotograferad från en svettig träbänk

Tired Doggy

Den här historian startade på en träbänk. Det var en kall vinterdag och jag satt och jäste mot solvägga vid Wermlannsmuseet. Helt otippat kom det en kvinna och knöt fast sin lilla platinablonda pojke i ett stadigt järnstaket alldeles bredvid min rastlösa kamera. När matte gått in på museet så började kameran klick..klick.klick…klick..klick
P1240124

Enligt hans kroppsspråk så tröttna han på mig och kameran ruggigt fort.
P1240125

Det var säkert 15+ mot väggen. Jag satt en blå t-shirt och han hade en fräck röd vattenavstötande galonoverall med tejpade sömmar runtom och fleecefordrade 3/4 ben.
P1240127

Sen somna han nästan…
P1240128

Fast varje gång som en onge gick ut från museet och förbi honom så sken han upp :-)
P1240131

99% av alla onger som såg hunden frågade mamma eller pappa varför han hade ʊværˈal på sig, och som vanligt körde alla föräldrar på den gamla ”hunden fryser” lögnen. Varpå ongen som just hade kommit ut från ett 22 grader varmt museum ”men det är ju inte alls kallt” Då drog föräldrarna en ny lögn om att ”hundar minsann jada jada”
P1240134

Sen när matte till slut kom ut med en fullkornsmacka & kaffe så var han gulligt trögstartad. När jag berättade om alle onger som hade frågat om varför hunden hade overall på sig så svarade hon att han blir så grymt skitig just nu på magen av allt damm, grus vatten och lera som Karlstad kommun verkar tro att nån annan ska sopa upp! Sen kläckte hon ur sig att hunden var blind, hade fått nån sjukdom. Även ett hundliv kan va sheit. Fast han verkade klara sig väldigt bra ändå, jag kunde faktisk inte se att han var blind [fast varför diggade han inte min kamera? ] När matte möblerade om hemma var i alla fall INTE populärt hos hunden :)
P1240133

Sen kom det en kille klädd i blå täckjacka som frågade: ”eftersom jag är i solas stad så vill jag gärna ta en bild på nån som solar i Kallsta? Matte ställde upp direkt. Då satt hunden på träbänken och när hon skulle lyfta ner den så sa gossen med den blå täckjackan. Nä nä du, hunden ska jag ha i knä när jag sitter bredvid dig.
P1240136

När bilden var tagen så kuta dom vidare, säkert mot nya fräscha Wermlännska sol-motiv. Av dialekten att döma så hade täckjackegossen & co ganska rikliga mängder med sillstrypar-blod pumpades i ådrorna, matte däremot tyckte jag mer låt mer åt 019 hållet. Hunden då? Vem vet!
P1240138

Kommentera

