När ett rally besöker Wermland innebär det att hela världen besöker Karlstad

IMG_2669

Och när Fenan kommer med sin härliga kamera så blir hela världens befolkning dretglad, inte en sur min inom tusen tunnland!
IMG_2374

Faaast… undrar hur leendet kommer att bli när hon ser kommer se att han singnalerar det internationella Flippin the Bird tecknet och hon inte kan visa bilden för mormor?
IMG_3374

Säkerhetspersonalen hade hur kul som helst!
IMG_3276

Gladast var Jonsson. Han stod drängfull på staket i en Be-Ge skoteroverall och vrålade Alla som hatar fransmän klappar nu! Han var den ende som klappade :)
IMG_2852

Snön var tidsvis riktigt grymt tölig.
IMG_2404

Fransmännen verkade hata kylan så mycket att dom körde Le burka-style!
IMG_2410

Trots allt snöande så var blixtapparater mycket vanliga. Jag var faktiskt på väg att fråga denne blixtfotograf om hur bilderna verkade bli med blixt i snöfallet.
IMG_2721

Men så kom Suomi Lainener med värsta discoljuset på hjässan. Så jag fick offra mig och jaga ikapp honom istället.
IMG_2744

När kylan pikade i mitt högra pekande finger så lekte jag med tanken att fråga farbrorn om jag kunde få spurten. Ja skulle bara hålla ciggen mot fingret. Va trodde du :)
IMG_2791

Den enda tatuering jag såg satt på halsen på en kille. Tror det var en sån där gammal Elvis mikrofon (?) [just nu har jag lite ågren att jag inte bad honom visa den ]
IMG_2676

Ongera satt mest och sken på pappsens axlar.
IMG_2602

Eller så var dom två sekunder ifrån gamnacke :)
IMG_2616

Påminner inte texten om Tevt-Tv?
IMG_2651

Annars var huvudbonaderna riktigt apfula!
IMG_2635

Det finns inget dåligt väder – Bara väder som gör att folk klär sig fult! Närå dom var så söta så, det är bara det att bildtexterna börjar ta slut i mig :)
IMG_2401

Så vad sägs om att avsluta och övergå till nåt vettigt? Sjunga du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart. På sommarn och gör lite somrigt då kommer blommorna
IMG_3333

29 thoughts on “När ett rally besöker Wermland innebär det att hela världen besöker Karlstad

  1. Tja Babs
    Enligt medierna var det en stooor Folkfest!
    Jag har själv lite svårt med det där tävling= Folkfest konceptet.

  2. Haha, de finns ju i mössor också;) Såg du det?

    Jag tror han har kört Svenska Rallyt 14 gånger, gubben. Brum brum..

  3. Mäh. Jag som trodde att jag upptäckte värsta grejen:)

    Knåpa ihop något roligt inlägg tills ikväll då. Behöver något kul att läsa när jag jobbar natt:)

  4. Haha!
    Det jag knåpat ihop för ikväll kommer garanterat inte göra dig till en tidstjuv, tyvärr :)
    Du kommer du få jobba jobba jobb jobba jobba jobb jobba jobba jobb jobba utan att jag stör….

  5. Mäh igen. Tar du inte beställningar? Jag jobbar faktiskt alltid 5 timmar obetalt på nätterna så det är inte jag som är tjuven:P

  6. Sörry Aino
    Är helt överhopad med bilder från helgen som jag måste sortera färdigt :(
    jobbar faktiskt alltid 5 timmar obetaltMen är det inte meningen att du ska stämpla ut och slappa mellan turerna?
    I lilla Storfors har dom inga delade turer alls, inte ens på natten :)

  7. Vi har inte några delade turer:) Det är faktiskt ett minne blott i de flesta kommuner som har den möjligheten. I Karlstad kommun har det inte funnits på evigheter (jag arbetade för dem förut).

    Men vi har sovande jour. Det innebär att på ett 24-27 timmars pass så är 6 timmar obetalda ( t.ex. mellan 00-06), om man inte blir väckt/störd under den tiden. Och tyvärr gills det inte om det bara är spökena som bråkar;) Man är ensam på arbetsplatsen under kvällen och natten, så det går inte att stämpla ut och dra någonstans. Jag tycker att all tid man inte får vara vart man vill och göra vad man vill ska vara avlönad. Men det är så avtalet ser ut. Å andra sidan så är det inte särskilt hårt jobb man utför.

  8. Tja Aino
    Egentligen vill jag inte säga emot dig, så jag gör inte det inte heller. Men jag kan väl berätta om ett avsnitt av Värmlandsnytt som jag såg förra året. Det handlade om delade turer i Wermlann och vad jag kommer ihåg så var det endast i lilla Storfors som dom hade fimpat de delade turerna. Den ansvariga på kommunen sa: Vi vill spara på vår personal, vi vill att dom ska jobba åt oss länge!! Den ansvariga i Karlstad sade att dom inte hade råd med ett schema utan delade turer, men som tur va så hade dom funnit 60 miljoner som dom genast skänkte till Sveriges tätaste håckyklubb. [det sa hon inte, men dom gjorde det] Kanske är det dags att läxa upp dom där Kalle Anka journalisterna som bara far med osanningar :)

  9. Jag vet inte hur de har det på äldreomsorgssidan, så det kan ju faktiskt vara så att de fortfarande har delade turer. Det är lite lustigt faktiskt. Handikappomsorgen har haft ett sparkrav på 25 miljoners både förra året och detta år. Ett sparkrav som har försämrat både personalens arbetsvillkor och kundernas levnadsstandard avsevärt. Det är hårda tider, säger dem. Men 250 miljoner kronor till Nya Sundstabadet, det är det inga problem att punga ut med?

  10. Godmorgon Aino
    Och veckan efter att en av dom nio kommunalråden outade sparkravet inom handikappomsorgen så kom samma kommunalråd ut med: Nu har vi tjackat dansbandspalatset Sandgrund för 18 miljoner. Efter att vi har renoverat palatset för sju miljoner så ska en bög från Skoghall få låna det hyresfritt, han ska även få ta del av entréavgifterna. No problems!

  11. Jag vet! Och jag satt utanför mitt jobb och insåg att det här skulle göra oss vikarier nästintill arbetslösa och tyckte att det där jävla museet kan dra åt helvete. Ironiskt nog så ställer de ut från handikappomsorgens dagliga verksamheter nu. Undra vart dem pengarna går? Jag vill egentligen dit och titta, men jag kan inte riktigt släppa det där hornet i sidan jag har till dem. Jag tycker att det är jättekul att kommuner vill satsa på kultur. MEN först måste de kunna ge alla invånare möjlighet till en god levnadsstandard, oavsett vem du är (födas, bo, utbildas, arbeta, bli gamla, dö etc.). Jag vet att jag låter som en grinkärring nu. Men det är bara för att jag vet vilken välfungerande handikappomsorg vi har haft och vilket missnöje det har utvecklats till. Dessutom så biter de sig själv i stjärten när de gör kommuninvånare arbetslösa. Det måste finnas en balans i pengapåsen.

  12. Tjena Grinkärringen
    Du har så rätt, så rätt. Känner att jag inte kan tillägga något mer till denna diskussion utan att slå sönder nåt…

  13. Slå sönder något är ju dumt, så det ska vi inte göra. Men vet du, det är inte tillräckligt tufft att ”bara” vara en jävligt bra kommun att leva i. Det väcker ingen uppmärksamhet. Trots att det förmodligen är det de flesta invånare önskar allra mest.

  14. Men hello Aino
    Men att ge sig på och spara in på dom mest försvarslösa i sammhället…
    Nä nu fattar jag inte vad du menar? Jag läser ”att spara in på handikappade väcker positiv uppmärksamt över kommunen Karlstad
    Har jag nån livlina kvar? Vad är telefonnumret till klartext? Ingen? Jag provar och köra texten i Babelfish till engelska så kanske jag hajar? Strax tebaka.

  15. Haha. Nej nej:) De ”effektiviserar” omsorgen. Dessutom är det så vanligt att spara in på den försvarslösa, så det är inget som folk höjer på ögonbrynen åt. Att majoriteten sen är rädda för att någon gång bli i behov av dagens äldrevård är ju skitsamma. Vi har ju ett så fint badhus! Och massa nya påkostade projekt. Då kommer folk att flytta hit..?

    Men det är inte helt hopplöst ändå. Kommer du ihåg förslaget om att ta bort nattpersonalen på alla LSS serviceboenden? Det kunde de bara genomföra på några enstaka ställen:)

  16. HEJ AIN0
    Det som jag ycker är skummast av allt är att de som ”effektiviserar” är ju inte så många [+/- 10-20 år] år ifrån att själva drabbas av det det.
    Ibland tror jag att de har en hemlig fond i skum bank i Argentina, som de får ta utav om det skulle bli så illa att de blir i behov av vård på ålderns höst. Kanske har dom byggt ett superhemligt & superlyxigt serviceboende där bara elaka politiker får åtkomst till under badhuset? Där kommer dom bergis bara servera Rysk kaviar :)

  17. De har med all säkerhet ett hemligt äldrevårdspalats undanstoppat någonstans. Elaka politiker endast! Annars så skulle det ju betyda att de är sympatiska och ödmjuka människor som sätter sina egna behov sist.

    ”/ – 10-20 år” Hur tänkte du där? :-P

    Hälsningar
    Mattegeniet

  18. Tjenis A
    Jag minns för ett par år sedan som alla som inte tog sig ut från vårdboendena för egen maskin krävde att kommunen skulle hjälpa dom. En timme om dagen var kravet. ALDRIG! Det skulle kosta 40 miljoner svarade kommunen. Såna pengar finns inte inom omsorgen… Skulle någon kunna bestämma nåt sånt korkat utan ha ett kryphål för sin egen äldreomsorg asså :(

    Tjena siffrermästaren
    Jag tänkte ha tjugo år som ett fast värde. Och sedan: fast det kan ju komma tidigare på vissa, tio år tidigare. Men även tio år senare för vissa sega politrucker.
    Jag kan även berätta att jag var jävligt nöjd med att jag klurade ut hur man gjorde ett plus/minus tecken. Sen till slutfasen tog visst mina mest tvåtaktolje-skadade och underutvecklade hjärncellerna över rodret :) Då mår nu va´

    Stoppa – Stoppa Pressarna – ”/ – Stoppa Pressarna – Stoppa Pressarna – ”/ – Stoppa Pressarna – Stoppa Pressarna – ”/ – Stoppa
    Precis innan jag skulle trycka ned send så upptäckte jag nåt i ditt inlägg, säger alla från Deje: apostrof snedstäck minus? Eller hittar ni bara inte till + tangenten?
    Jag brukar faktiskt alltid skiva +/- HAHA!

  19. Ainos nationella prov:
    A) De är SÅ korkade.
    B) De har sitt på det torra och utevistelsen säkrad.
    C) Ödmjuka som få, offrar de gärna sin egen välfärd på ålderns höst till förmån för andra.

    Det var ju för att dina tvåtaktolje-skadade och underutvecklade hjärnceller inte skulle bli förvirrad av +et! Pluset var ju faktiskt korrekt. Men nu tror jag minsann att du är något på spåren. Det där minuset står såklart för alla politiker som redan är senila.

  20. Hej Aino
    Haha Nu kom du riktigt igång också! I like :)
    När du skriver ”senila” så tänker jag på miljöpartisten från Arvika som stal drygt 130 000 kronor från en äldre kvinna som han var god man för. Hur ska en sån politiker kunna fatta ett politiskt beslut utan att enbart se till att det gynnar han egna fickor!

  21. Att stjäla från försvarslösa flaggar ju inte för att personen har så mycket till samvete. Stjäl man 130 000 kronor olagligt, hur mycket kan man inte stjäla ”lagligt”?

    Och få mig inte att börja om gode män.. men det finns riktigt goda gode män också:)

  22. Hello Aino
    Aset behandlades väl av rätten också.
    Han dömdes till GROV förskingring.
    Men slapp så klart fängelse. Djävla förstagångsförbrytare bonus system!

  23. Jag trodde annars att de såg allvarligt på s.k. ekonomisk brottslighet. Till skillnad mot t.ex. våldsbrott som våldtäkt och misshandel. Men i det här fallet så verkar det ju helt sjukt att han inte behövde sitta ALLS:-O

  24. Hello Aino
    Ja i alla fall GROV ekonomisk brottslighet!
    Men det är samma sak med poliser. Förra året så var det en polisfru i Kristinehamn som anmälde maken för misshandel, (hade hållit på hela äktenskapet) Rätten fann honom skyldig till GROV misshandel som är lika med buren + sparken. Då tyckte rätten att eftersom han skulle få sparken så slipper han buren. Så helt plötsligt handlade inte rättegången om den misshandlade kvinnas lidande. Allt är Ask’s fel!

  25. Ett fyrfaldigt hurra för snuten som inte fick fortsätta att trakassera den Wermlänska befolkningen längre

    HURRA!

    HURRA!

    HURRA!

    häng med nu Aino, nu tar vi i ända från genitalierna på den sista.
    HURRRRRA!

Kommentera

