Att Klarans glans är helt obefintlig under de vita månaderna är inte det värsta

Frozen River

Jag tycker det är rätt kul att se alla djurspår på Klarälvens ishårda vita skal. Varje gång jag ser ett fyrbent spår så blir jag helt uppjagad och inbillar mig själv att spåret kommer från en varg, fast det antagligen bara är en gammal svettig Lo eller kanske en dräktig Järvhona. Ovissheten gör det lite mer spännande.
Bird Trails

Fast att fotografera spåren… Jag tycker det är sjukt svårt asså. Att bara hitta rätt i exponeringen när precis allt är kritvitt. Lägg sedan på den mörka omänskliga vinjetteringen i kanterna av det kritvita och att sedan rota ihop allt med den blåtecknande vitbalansen också. Detta är ju en mer värdig OS gren än vad Golf någonsin kommer att bli :)
Bird Trails
NTS: Snö & Fullglugg är mer fel än att trycka in pekfingret i röva för att sedan lukta på’t. Det ska ju va tummen!

26 thoughts on “Att Klarans glans är helt obefintlig under de vita månaderna är inte det värsta

  1. Tjenis Babbsi
    Det låt inte alls som en dum ide’ hörru!
    Jag har faktiskt funderat lite på ett tåg till Dronningen By till sommaren.

    Och du bor väl någostans mellan Karlstad och Köbenhavn skulle jag anta??
    Vad heter din favoritstation?

  2. Men åh Malmö, det är ju helt klockrent Babs! Nu blev jag gla :)
    Jag trodde faktisk att du bodde i en liten håla långt ut i oälva. Så jag skulle få ägna en hel dag åt att åka rällsbuss-glesbygdsbuss-lifta och fotvandra några mil :) Då kanske vi kan luncha nånstans runtomkring P-huset Anna? Hört att det ska va Malmös trevligaste & färgrikaste kvarter. Kanske ritar du en karta på servett till en gata där det är stor risk att få uppleva en sån där ”Gäng avrättning på öppen gata” som det brukar stå i Aftonbladet o Expressen om jag står för käket?

  3. …”Då kanske vi kan luncha nånstans runtomkring P-huset Anna? ”…
    Absolut. Scandic Hotel, Kramer har bra lunch?
    Vi kanske kan ta tid att gå omkring och fotografera? medan du besöker den våldsamma staden?!! :)

  4. Tja Babsi
    Hotel Kramer låter bäst :=)
    Såklart ska vi fotografera, jag har även planerat in att hinna med att introducera dig i en [för dig] helt ny och okänd del av den fotografiska världen.
    Fast det kommer att bli en överraskning tills vi slår oss ned till bords hos Kramer.

    Sorry för Malmö grejen där!
    Ibland kläcker du ur dig saker som jag inte skulle våga säga till nära vänner ens. Jag ler och skrattar åt dig jämt, men samtidigt tänker jag ”en dag ska hon få”. Förra veckan kom Malmöpolisen med en pressrelease som sade att skattebetalarnas 40 miljoner hade gjort susen. Malmö är nu en laglig stad! Och dagen efteråt så blev en kille skjuten på öppen gata Malmö igen. och med detta i färskt minne så hoppade jag till när du skrev: Vi träffas MALMÖ! Innerst inne tycker jag nog bara att ni har oturen att blitt tilldelade Sveriges klåparaktigaste politiker & Poliser.

  5. ..vilket gör att jag inte är involverad i stans skräck för att få förlupna kulor i mig av gängrelaterat bråk mellan Bandidos el. Hells Angels, X-team, eller bara undergrupper till de större. Svensk Maffia är en bra bok att läsa.

    Det fanns en tid i Stockholm, Tensta 1978 – 79, där jag såg nattliga polisaktioner från sovrumsfönstret på andra våningen. Maskerade poliser med rånarluvor, och som hämtade upp icke-önskvärda element i området. Ofta lekte folk med sprängmedel så hela väggar ramlade ut från höghus. Eller centrum krogen i Tensta som sprängdes var och varannan månad pga. ägardispyter. Har du varit med om sådant, så är Malmö inte alls märkvärdigt eller utmärkande för hög kriminalitet.

    Vad som sätter *skräck* i lättskrämda människor är medias uppblåsta skriverier om enstaka våldshandlingar. Enligt Leif. G. Persson begås inte fler brott än tidigare. Vadå Malmö Central?!! Tänk om jag hade föreslagit Stockholm?

    Om inte allt skulle sväljas med hull och hår dvs det som media skriver i kvällstidningarna, skulle våldet, inte få lika stort gehör.

    /b

  6. men det är en ruggig skillnad mellan att se poliser hämta någon förbrytare eller att den lokala pitsan behöver nån ny vägg eller två till att tio människor skjuts ihjäl på öppen gata. En av dom var ju helt oskyldig, bara liknade den som skulle bort! Oavsett hur mycket Aftonhoran, Expressen eller GW ljuger om läget i Malmö så har du ju fortfarande dom döda kropparna. Det går inte att ljuga bort dom Babs!

    Stockholm C hade garanterat inte fått mig att associera med ihjälskjutna män. Det är lite lugnare brottslighet där tror jag, Kungen köper nån hora, Telia mutar nån diktatur med två miljarder spänn, Persbrant drar en lina horse, Nån polis slår ut tänderna på sin fru osv.

  7. http://hd.se/skane/2013/02/03/900-valdsanmalningar-farre-i-fjol/
    Intressant artikel i Helsingborgs Dagblad

    Vad är skillnaden att se på en thriller där oskyldiga offer blir nejmejade av en biljakt eller galning med luftgevär (medveten felskrivning)? dessutom med en påse chips och en Mariestads öl.

    Och att tycka det är synd att oskyldiga offer hamnar i himlen lite tidigare än de tänkt sig? Jo, den senare kan ju involvera en själv.

  8. Alltså poliser och statstik Babsan, det borde du vara gammal för att veta att det lirar inte!
    Aldrig funderat på varför du inte möter nån polis på gatan när du går till Baltic Rehab? Det är statistik De Luxe det!
    Om polisen är ute och vandrar där brott sker så minskar brott, men vad händer då med statsetiken. Hajar du?

    En Mariestad till en full chipspåse?
    Menar du en sån där liten 25 gram’are då eller :)

  9. …”Aldrig funderat på varför du inte möter nån polis på gatan när du går till Baltic Rehab?”…
    Snarare tvärtom, både patrullerande polisbilar och gående poliser omkring och straxt utanför Södervärn. Kanske inte just vid Sorgenfri men dock. Här i trakten ser man en polisbil cirka en gång i veckan kördande mot *större* by där det finns ett lokalkontor.

    Statistik – kan – vara bra att ha beroende på vad det gäller. Visst, kan statistik vara missvisande t.o.m felaktig men låter det vara osagt.

    …”Om polisen är ute och vandrar där brott sker så minskar brott, men vad händer då med statsetiken.”… Hajar du?
    *statsetik* förstår jag inte riktigt vad du menar med det. Eller är det att du menar – Etik i staden?

    Moral torde inte vara detsamma 2013 som den var på 1700-talet? Moraletik – moralfilosofi har säkerligen flera grupper och därmed skiftande definitioner på vad etik är? Känner att diskutera etik är som att ge sig in på religion och politik.

    Folk i allmänhet skulle nog känna sig tryggare om det fanns t.e.x. kvarterspoliser. Tjuvar och banditer kan inte göra brott lika öppet, och då får de smyga dit på natten. Eller köra in en stor truck och ramma väggen. Typ. Varför finns inte aktivitetshus längre? Om det fanns, i mycket större utsträckning skulle ungdomar inte heller ställa till bus bara för att de inte har någonstans att ta vägen.

  10. Tja Babs
    Så dom har både gatupatrullerade polis och gatuskjutande brottslighet i Malmö asså. Där ser man, jag trodde att morden på öppen gata skedde pga att inga poliser var ute. Förresten har du testat att hålla handen för polisernas ögon och sett om dom reagerar, dom kanske är blinda? Testat att pratat ned dom, dom kanske är gjorda av papier mache? I Karlstad ser du aldrig polisen, men inga mord heller. Bara lite graffiti ibland :)

    Enda gången statistik är bra är när du själv kan räkna ut den, typ hur många mål Zlatan släppte in under en match. Det exakta antalet polisanmälningar under ett år, vecka, kvartal kan du aldrig räkna ut Babsi. ”Statsetik” är ett felstavat ”Statistik” Tack för att du strör salt i såren :)

    Moral torde inte vara detsamma 2013 som den var på 1700-talet? Moraletik – moralfilosofi har säkerligen flera grupper och därmed skiftande definitioner på vad etik är? Känner att diskutera etik är som att ge sig in på religion och politik.
    Eftersom jag inte vet hur moralen var på 1700 talet så får jag nog säga pass här!

    Aktivitetshus finns väl i Stockholm. Och dom styrande tycker väl att det räcker :)
    Närå skämt och sidå så tror jag att mycket sånt försvann under kraschen 88-89. Göran P rånade ju gummorna på änkepensionen till och med. Undrar om inte kvarterspolisen blev arbetslös då också

  11. hELLO bABS!
    jA JAG LÄSER BÖKER MEN RISKEN ATT JAG SKULLE SLITA PÅ MINA ÖGON FÖR ATT FÅ VETA HUR MORALEN VAR PÅ 1700 TALET FINNES ICKE. gLÖM NU INTE ATT DENNA TRÅD HANDLAR OM DE STACKARS MÄNNISKOR SOM BLIR NEDSKJUTNA PÅ ÖPPEN GATA I sVERIGES TREDJE STÖRSTA STAD. fÖRRESTEN VAR DET INTE PÅ SLUTET AV 1700 TALET SOM ROMANTIKEN UPPFANNS, DÅ ORMET GAV EVA ETT SVETTIGT ÄPPLE?

  12. …”fÖRRESTEN VAR DET INTE PÅ SLUTET AV 1700 TALET SOM ROMANTIKEN UPPFANNS, DÅ ORMET GAV EVA ETT SVETTIGT ÄPPLE?”….
    Absolut. *svettiga äpplen* hmm..finns det såna?

  13. Jajamämnsan Babs
    Du vet dom där som är trafikljusgröna [Granny Smith ?]
    Det kan bli en lite kletig hinna på dom.
    Det kanske bara är en Wermlänsk grej?

    Föresten!
    Du vet att jag ironiserar allt, förutom det som jag överdriver, och sedan lägger på ett stycke lögn högst upp och sedan gratinerar allt i 200C med några en aning medvetet illa stavade ord!
    Varför hänger du upp dej på petitesser?

  14. …”Varför hänger du upp dej på petitesser?”..
    jag är alltid försiktig innan jag lär känna någon. Men gratinerar du svettiga äpplen i 200C, drar ifrån prons and cons, en nypa lögn, då är det lugn för min del. När har du för avsikt att singla ned till Malmö?

  15. Tjena Babs
    Nu ska du inte bli så allvarlig, livet är en lek vet du!
    Jag har faktiskt inte tittat på det alls. Före eller efter juni juli Augusti är det enda som jag har spikat än så länge. Tanken är väl att resan ska ske samtidigt som det är nåt party i nordens huvfudstad. Hör här då Babsan, jag har även funderat lite lätt på att jämföra hotellpriser mellan Laglös Malmö och Dronningens by :)

  16. Alltid bra att någon framförhållning som att mitten av juli – slutet på augusti är jag inte anträffbar. Vet.. men månaderna går fort och plötsligt är det juli.
    Vattenfestivalen i Stockholm?
    Det finns alltid hospis..?! Billigt och bra.

  17. Nu är du så där igen Babs
    Billigt, Vattenfesten, anträffbar, hospis och vet.
    Varför använder du mellanslag liksom, tänkte du att det skulle bli tydligare för mig förstå eller?

    Vet du varför dom la ner Vattenfestivalen förresten?
    Stockholmarna var var så fet-trötta på att varenda bonne som var något hemma i sin håla skulle komma och smutsa ned deras kungliga huvfudstad samtidigt som han trodde att han var nåt! Det är vad jag har hört iaf :)

  18. …”Vet du varför dom la ner Vattenfestivalen förresten?”…
    Det var pga av alla Japanska pocketkameror som försökte fotografera fontäner!

    p.s. Vadå så där igen, kort i tonen?

Kommentera

