Sola i Kallsta var lite bakis igår

P1120907

Det var ruggigt grått i Karlstad igår!
P1120913

Dimman från slaget vid Lützen var på besök också
P1120914

Det blåste rätt otrevligt med, men eftersom det bara låg några millimeter vatten på isen så såg Karlstad rätt varmt och trivsamt ut.
P1120922

Jag körde på 28mm [i 35mm formatet ] och tänkte ta några bilder med det högsta huset i kanten på bilderna. Dels för att se hur mycket huskroppen skulle luta på grund av vidvinkelobjektivet. Och eftersom jag lovat att ge LR4 ett år så tänkte jag att testa att försöka att rikta upp bilderna i LR4. Om det ens skulle gå?
P1120925

Enligt linjerna så är huset rakt här, men rent optiskt tycker jag det ser fördjävligt ut. Men eftersom vidvinkel är enligt gamla moseboken satans påfund så är det var det är!
P1120927

Undrar hur det kommer sig att aktieägarena tillåter att försäkringsbolagen skänker livbojar högt och lågt. Det är ju en ren förlustaffär, som att kasta stålarna i sjön :)
P1120928

Längst ut på bryggan så blev huset vridet, och när jag riktade det ändå så blev vatten nivån lite väl sne. För petig eller ska jag börja tälja trägubbar snickarboden?
P1120931

När jag vred kameran 180 grader blev himlen rätt mycket grötigare.
P1120936

Väääldigt grötigt!
P1120942

Det kändes som större delen av inre hamnen hade tagit ut klämdagar denna vecka också. Fast på Stamford där slet dom framför burkarna.
P1120934

På gamla VM Data lyste det men det syntes ingen mänsklig värme i mina Terminator glasögon :)
P1120944

Lofbergs hade tänt ljuset i halva rosteriet.
P1120921

Här ser du första bilden jag tog. Det mörknade rätt fort. Mörker är trist.
P1120905

12 thoughts on “Sola i Kallsta var lite bakis igår

  1. …”För petig eller ska jag börja tälja trägubbar snickarboden?”…
    Jo lite petig är du, tycker bilderna är ganska bra..förutom en stor livboj som skymmer sikten. Vattenlinjen vid kajen är inte särskilt snett. Klara och fina bilder för övrigt.

  2. Men för fan!
    Livbojsbilden var ju den enda som jag kunde skriva en äkta och sanningsenlig bildtext till.
    Seee heeela bilden Babbs! Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeela Biiiiiiiiiiiiildeeeeeeeeeeeeeeeeeen :)

    Jag körde med ett 10-22mm ultravidvinkel zoomobjektiv varenda dag i över två år för några år sedan. Och det blir alltid nåt jävelskap med såna vida bilder. Snea linjer, störtande fasader efter två år blev jag så trött på att rikta bilder som var oriktbara att jag blev en telefotografist på heltid. Så om jag inte skulle uppfattas som petig när det gäller snea bilder så vore det fel. Och nu när jag riktade i LR4 så blev jag riktigt osäker. Så ett tydligt ”I mina ögon ser bilderna riktigt raka ut” hade också funkat :)

  3. Jo, men det gjorde jag. Livbojen på just den bilden, förminskar intrycket av vatten, hus och himmel, därför att betraktaren (mig) ser en stor boj i facet. Första intrycket är oftast viktig. Däremot bilden ovan.. har livbojen fått en sekundär plats. Men tyvärr, toppen på höghuset – borde synas.

  4. Men eftersom livfbojen hade en sån väldigt specifik bildtext, som jag även anser befriade den från allt vatten, hus och himmel tramms som de andra bilderna innehöll.
    Så därför tycker jag att betraktaren (du) inte borde ha uppfattat livbojen som siktskymmande eller in your face!!

  5. Nej nej nej Babs
    Den är skänkt från Trygg Hansa till Karlstad Kommun. Tror det står att den ska skötas om av kommunen i det finstilta.
    Den har bara suttit där i ett halvår så det är nog ingen större risk att den fått bada än. Är du sugen på att prova den??

  6. Vattnet!!?
    Menar du att de där otroliga 4-5 millimetrarna vatten som ligger på isen då eller :)

  7. Nä, det iskalla vattnet i Karlstad å, förstårs. Hade en tidsperiod då jag badade i Ymsen, tidig vår och sen höst. Jag var ung (23 år) och kunde utstå – alla obekvämligheter bara för saken skull att leva på landet. Då hyrde jag av Greve Gilber Hamliton som odlade dragon och i sin tur gav till kungen när han åkte på nobelfester, en stuga utan dusch för 3000 riksdaler per år.

  8. Aha du menar att du skulle komma hit till sommaren och leka med bojen :) Näe det vattnet är inte värst varmt :(
    När man tittar på dina bilder idag så syns det ingenting av att du förr i tiden var villig att offra så mycket för att bo på landet.

  9. Du? Ja trodde du höll till i Östra Deje ja :)
    Uterum? vart då, Upp? Ned? Höger? Vänster? Jag ser dom inte!

    P1120942

Kommentera

