Idag tänkte jag berätta en liten hemlis för dig som inte bor i de mörka skogarnas landskap

No Cheap Rent!

Det sitter en hel del Karlstadbor som bara sitter glor surt på mina bilder. Om jag har fotograferat nån känd Karlstad-byggnad med teleobjektiv så hajar dom oftast inte varifrån bilden är tagen. Då kan dom sitta och gissa i veckor på var jag stod när jag tog bilden. Så med jämna mellanrum så smyger jag in en bild, som den ovan som dom aldrig kan lista ut vart jag stod bara för att jävlas lite med dom. Sånt tycker jag är dretkul ;-)
Sunset on the other side

69 thoughts on “Idag tänkte jag berätta en liten hemlis för dig som inte bor i de mörka skogarnas landskap

  1. Och ännu mer irriterande är det när du lägger upp en bild på en välbekant plats/byggnad men som man inte lyckas placera. Fast det är ju inte ditt fel förståss. Skulle ställa in siktet på ett teleskop (ett vanligt teleskop alltså) och det var samma grej där). Såg en massa tak, men kunde inte räkna ut på vilket avstånd de låg eller vilka byggnader de tillhörde.. förutom domkyrkan då.

  2. Det är också en rolig sak som jag glömde att nämna :)
    Ännu roligare är det med Herrhagsbor som ser just det där huset nästan varenda dag utan att känna igen det på bild

  3. Haha, ja. Fast just det där känner jag igen:) Men jag kan faktiskt inte lista ut vilken riktning det är taget från. Först tänkte jag hammaröleden/café august hållet, sen tänkte jag glasberget, men det stämmer ju inte. Hm, under ett år så fick jag dille på att ta kort på kanalen från bron vid nöjes. Tillslut så hade jag samma vy i alla olika årstider och väder. Men nu nu har de ju smällt upp det där huset mitt i bilden. Jag skulle tagit några under byggandet också så hade jag kunnat gjort en film:P

  4. Glasberget riktningen stämmer faktiskt bättre än vad många skulle våga gissa på.
    Taket du ser lite av till höger är faktiskt det högsta huset av dom står på Glaset!
    Och jag stod alldeles bredvid vattentornet på Lamberget :)

    Jag skulle nog råda dig till att fortsätta att plåta kanalen. Löfbergarnas planer
    är väl att att fortsätta bygga lyx-lägenheter ända till Ankersbroa.

  5. Haha. Jag trodde att du skulle skriva vattentornet på Herrhagen. Lambergets vattentorn är ju skitlångt bort! Är det verkligen så högt att man kan få en någorlunda friväg ända dit? Det trodde jag inte, men det är väl en ganska ordentlig kulle det står på. Då har jag i alla fall lärt mig något nytt; man kan ta foton på väldigt långt håll:)

    Den här bygga-svindyra-lägenheter-i vattnet-trenden verkar inte sluta här. Det fina med Karlstad är att vi har väldigt mycket vatten, tack vara Klarälven och Vänern. Personligen tycker jag att det förstörs av att det smälls upp höghus av modell finlandsfärja vid varje strandkant. Dessutom har jag svårt att tro att dessa lyxlägenheter har någon betydande effekt på bostadsbristen bland unga och fattiga.

  6. Du har faktisk rätt bra utsikt över hela Karlstad downtown från det berget!
    Just nu kan jag varmt rekommendera en fotvandrings-tripp dit, det är rätt schyssta målningar på vattentornskroppen nu.

    Att NCC/PEAB vill bygga lyxlägenheter vid vattnet och sälja svindyrt kan jag ha förståelse för, men hur fan kom det sig att KBAB hoppade på den trenden. Enda anledningen att dom finns till är ju för att bygga boende till den normale människan. Snacka om Allmännyttan goes Bananas!

  7. Jag har faktiskt gått dit ett par gånger, men nu var det ett bra tag sen. Om vädret slutar att leka sibirisk vinter, så ska jag göra det:)

    De menar att dessa lyxlägenheter kommer att få lös andra lägenheter med en mer human hyra. Således är de såklart till allmänhetens nytta. Kruxet är att; hur många av dem som flyttar till dessa lägenheter gör det från en vanlig, sunkig 3 rummare? Rent spontant så tror jag att majoriteten är de som redan bor ganska flådigt eller så är det panchisar som sitter på en 3miljonersvilla i någon fin del av Karlstad och vill ha något mindre och behändigare på äldre dar.

  8. Tja Aino
    Nu är det Wermlännska plusgrader!
    Så sätt på dig fotvandrarskorna :) [och glöm inte kameran]

    Jag tror… att det satt/sitter mycket äldre människor med en okej pension och en helt betald villa i grannkommunerna Kil – Grums – Krillehöla – Fryshaga/Deje -Filips stad som har vuxnabarn som har flyttat in te Kallsta och kanske fått eller planerar barn. Det är dom äldre de bygger åt. Visst blir hyran svindyr för dom också, men dom klarar det. Och det största är att dom får bo i närheten av barnbarnen. Nåt sånt tror jag det handlar om!? Så för dig och mig blir det inga vinster :(

  9. Hehe. Gummistövlar. Mina vandringskängor skulle drunkna!

    Och hur vet du att jag inte är en panchis som sitter och gottar mig åt mitt nya kontrakt på sjögången, va?!

  10. Tja AINO
    Tornet ligger ligger jättehögt upp vettu. Det finns inget vatten alls där :)

    Jag har faktiskt räknat lite på det, och även om du och din syrra skulle va värsta sladd-ongera så räcker det inte till om man räknar från första Arvikafestivalen. Dräparen blev eftersom du har gått på KAU. Hade du skrivit att du hade gått på Karlstad Högskola så kanske… men vääääldigt ostabilt kanske :)

  11. Hör du inte, VATTEN-torn? ;) Nej, men det är nog vägen dit som bekymrar mig. Det går neråt och neråt och neråt och sen platt och sen uppåt!

    Jag är 65, mamma och pappa är 80 och sladd-ongen är 55. Du vet väl att Arvikafestivalen är gratis efter 50?

    Jo, KAU är ju ganska nytt faktiskt. Min andra och äldsta syrra gick på Karlstad Högskola. Då är väl jag sladd-ongen då:)

  12. Hej Aino
    Ja förstod att det var vägen…
    Så jag försökte med lite omvänd psykologi, planen var att du skulle tänka: ”Vicken löjl jag är, fullvuxen och rädd för lite vatten. Näe nu drar jag te Lammberget”

    Tjenis 65’an
    Det låter troligt men.
    Det skulle innebära att Deje High inte har bytt mattor på över 60 år.
    Och där blev du avslöjad :)

    Mvh
    //Den fotograferande Kommissarie Clouseau

  13. Jag går tvärtemot alla skidåkare och väljer slask före minusgrader. Så blir det inte kallare innan fredag så.. :)

    Om Deje High hade funnits i 60 år så hade de förmodligen inte bytt golv än. Bara så du vet. Men du är klurig du;)

    Hur fungerar det egentligen att fotografera i olika väder? Min mobilkamera stänger t.ex. av blixten om det blir för kallt (det har bara hänt en gång dock och det var på toppen av ett fjäll i ruskigt kallt och blåsigt väder). Kan samma problem uppstå med riktiga grejer?

  14. Gå i slask!!? Har flytten till storstan gjort lilla Aino klen?

    Jag använder ALDRIG blixt faktiskt. Inte mobil heller. Så det har jag ingen aning om alls. Om du har en smart telefon så kanske den kände av att batteriet blev trött av kylan och slog av den strömslösande blixtmakapären? Fast en gång är ju ingen gång – Andra gången är man ju bara tjatig :)

  15. Det är slaskigt, vått och kallt. Det är det överallt.

    Jag tycker att blixt oftast ger konstiga skuggor, så det låter ju vettigt. Men som sagt, jag kan inte så mycket mer än att ratta in kameran till ia och trycka på den stora knappen. En sak vet jag dock. Att fota fjällandskap med blixt (eller mobilkamera) är som att försöka göra laxmousse av fiskpinnar.

    Där slog du nog huvudet på spiken, för det dök upp ett meddelande om att ”blixten ej går att använda p.g.a. för låg temperatur” och samma meddelande men med ”….p.g.a. för låg batterinivå” brukar dyka upp då och då.

  16. …och där slog Aino huvudet på spiken också! [Att fota fjällandskap med blixt är ingen HÖJDare ]
    Fast med mobiltelefon tycker jag det går bra. Alla utom min som är riktig sopig :)

  17. Min mobilkamera är rätt sopig den med, fast ibland är den bättre än min kamera. Att fota fjällandskap verkar vara rätt knivigt överhuvudtaget. Hur man än vrider och vänder på det så ser, ett väldigt kuperat landskap, platt ut. Vet inte om det är jag som har missat något eller om det bara är svårt överlag.

  18. Tjena Aino
    Platt är en bra beskrivning.
    Det är inte lätt att beskriva höjder & sluttningar på bild.
    Än mindre på en sopig mobil :) Har du en rymdtelefon?

  19. Det blir en besvikelse varje gång man ska försöka visa någon allt fint man har sett (eller imponera på en höjdrädd kompis). Renar gör sig bättre på bild:)

    Det vet jag inte. Har du? Vad är en rymdtelefon?

    Ps. Friends-vantarna är borta! Först blev de flyttade till innan brödet och nu är de putsväck Ds.

  20. Friendsvantarna var ju till för rymdtelefoner!! [aka Smartphone] Yes,
    jag har en! Friendskampanjen kanske tog slut? Skaffade du ett par eller?

  21. Aha! Ja, jag har en sån. Men snart är den nog död, för den är för stor för fickorna i mina jobbyxor och åker i golvet varje gång jag böjer mig ner. Det är nackdelen med de här avancerade sakerna. Nokia 3310 och äldre kunde man bara banka igång när de strulade, precis som nintendo 8-bit (de gick ju knappt att starta UTAN att banka på dem) eller tjock-tvn som var tvungen att få sig en smäll i vänstra hörnet för att visa bild. När den nya tekniken är död, så är den:(

    Nej, inga Friendsvantar. Men jag har ett par rymdvantar:)

  22. Hej Aino

    Jag vill minnas att man fick blåsa med munnen mot kontakterna på åtta-bit spelen stup i kvarten, men att vi banka minns jag inget av :)
    Det är ett riktigt aber det där med dagens rymdtelefonstorlekar, och dom jävlarna växer ju och blir ännu större. Vart kommer det sluta? och kommer det sluta? Varför blir dom aldrig vikbara? Framtiden känns osäker… Jag har en Experia Mini och jag bävar för den dagen som den bestämmer sig för att självdö :( Huga!

    Funkar rymdvantarna bra?

  23. Nu var du kvick med att svara!

    Det 8-bit jag har delad vårdnad om nu behöver man bara blåsa i. Men på det jag hade förr var man tvungen att ta till både och. Jag har en HTC sensation XL. Det hörs ju t.o.m. hur stor den är. Den får gärna gå sönder, men inte innan jag har listat ut hur jag ska skaffa mig en ny. Det blir definitivt en mindre i alla fall. Det är väl lite svårt att vika skärmen kan jag tro, men det löser de nog förr eller senare. De kan ju inte bli hur stora som helst liksom:-S Går din ExperiaMini sönder innan dess så kan du få en 3310 av mig:)

    De fungerar faktiskt bättre än fingrarna ibland:) Telefonen får spatt om man har den minsta fukt på fingrarna (som man ofta har i snöslaskovädret), men med vantar så funkar det.

  24. Spännande att rymdvanten fungerar.
    Det låter ju som att man skulle kunna ha ett avklippt pekfinger i väskan vid fuktväder :)

    När telefonen heter XL (Hihi) då skulle jag ha passat mig noga :)
    Det känns ju att det är Apple som sätter standarden på storleken
    och eftersom deras senaste version växte i storlek så känns det
    ju inte nåt direkt lovande för framtiden :(

    Men kunde Nintendo släppa ett vikbart Donkey Kong med dubbla
    skärmar så är väl inget omöjligt :)

  25. Smart! Jag ska komma ihåg det i sommar:)

    Haha, ja XL hade varit en hint;)

    Vad hände med – ju mindre desto bättre? Snart kommer tegelstenarna igen;) Och med all mystisk strålning så är det bara; på med foliehattarna! E.T kommer att bli så besviken:(

  26. Tjena Aino
    Dom skulle ju inte bara vara små, dom små jävlarna hade ju nästan två veckors batteritid också!
    Om det kommer att sluta med tegelsten-size så blir väl batteritiden säkert ännu kortare :-)

    Min lilla pärla
    P1160872

  27. Kortare än 2 veckor? Då är det lugnt:P Min klarar inte ens en av mina arbetsdagar (som visserligen är sjukt långa). Jag skulle gissa på en timme – trekvart för tegelstenarna. Förresten, jag läste något om chip som opereras in i typ handen och kan användas för att t.ex. ta sig in i sin trappuppgång. Det kanske vore något; vikbar skärm i handflatan?

    Det ser jag det, att du är på stadsbiblioteket och ränner.

  28. Hej Anio
    Min lille klarar varken arbetsdagar eller helgdagar. Fast det beror nog mest på ett jag tycker det är så skönt med skval i örat, jag lyssnar på radio jämt :)
    Vikbar handflata låter tryggt och säkert. Min melodi! Tänk om man kunde operera in en sån där dörröppnar chip i katten så han slipper att sitta och mjaua åt dörren :)

    Jamen hänger inte alla fatti-jon där?

  29. Vilken kanal gillar du? Jag lyssnade aldrig på radio förut, men den kom som en uppenbarelse när jag började jobba natt. Jag är lite mörkrädd av mig och då är det lite trevligare om den får stå på hela tiden. Fast då måste det såklart vara en kanal som sänder dygnet runt. Första natten gjorde jag misstaget att sätta på P1, men först vaknade jag av ”havsbrus” och någon timme senare av ”spökbrus”. Huh!

    Haha. Praktisk, men tänk vad kattstölderna skulle öka:-O Se till att inte ha något värdefullt hemma!

    Alla fatti-jon hänger på bibblan:) Det är trevligt där. På caféet så brukar de vara snälla och bjuda på påtår även om det egentligen inte ingår när man tar med sig kaffet till övervåningen:)

  30. Nämen Tjena Aino
    Jag startade på P3 sen hände nåt när Adam Alsing tog över 105.4 [Radio City] Det var Mindre music – Mer töl hos Adam, fast när han gick hem 10:00 slog jag över till Wermlansradion. Mer music men aldrig två tre låtar på raken. Och vid 18:00 slog jag över till Karlstad Rocks ända tills dom packade ihop och sedan hoppade jag nog till P1. Viva la Prat-radion!

    Man skulle ju kunna ha det så att kattchippet bara lirar på en mindre katt lucka ;-)
    Ah så du är en av dom där stroppiga brudarna som sitter däruppe, som lämnar kvar disken när nu går hem :)
    Kommer du ihåg när caféet låg på övfervånigen? Till höger bredvid balkongen.

  31. Nej nej, jag lämnar ingen disk.. och är inte särskilt stroppig heller. Jag är en av de där ödmjuka brudarna som sitter med en kaffe (och säkert en kaka) och en bok i det ämnet jag råkar plugga för tillfället. Så kaffe + mattebok + svindyr miniräknare + ödmjuk brud så är det bara att hälsa:P

  32. Åh, skickade för tidigt. Nej, jag kommer faktiskt inte ihåg att det har legat på övervåningen. När låg det där? Nu har de väl gjort om på nedervåningen också, det där kontaktcentrumet som kommunen dragit igång.

  33. Hello Aino
    Det var görlänge sedan, tror faktiskt bara att jag besökte det i målsmans-sällskap.
    Där nere som kaffiterian är nu låg Turistbyrån då. Kommer du ihåg hur posten och banken såg ut invändigt när du var en liten tös? Kassörskan satt bakom ett öppningsbart säkerhetsfönster. Så såg turistbyrån ut, och ville men ha en Upplev myggiga Deje broschyr så fick man trycka på en klocka och snällt vänta på turistbyrå-receptionsten :)

  34. Ja hej hej!

    Det förklarar saken. Mina målsmän var inte så stan-iga av sig och definitivt inte bibliotek-iga.Oj, trodde de att de skulle bli rånade på sina broschyrer? Fast några mygghålebroschyrer fanns nog inte:) Myggen är ett lite nyare problem. Har du varit i Deje när myggen är som värst? Man typ andas in mygg:-S

  35. Hej hej hemskt mycket hej Anino
    Jag vet inte om jag har prickat Deje när det har varit som myggtätast, men det har väl hänt att man har krockat med nån svärm. Och om man är svett som en gris och hårig som en bergsget när man krockar med dom så fastnar det rätt många av dom i armar och ben. Tvi Vale!!

    Jag tror att under 70 talet till kanske början av 90 talet så tror jag att det var mycket vanligt med den typen av inredning i kommunala anläggningar. Typ så här ska det se ut punkt slut! Tror till och med att det var så på bolaget för länge sedan i landet brunsås :)

  36. Nu har du skrivit så många varianter på Aino att jag börjar tro att du gör det med flit. För du är väl ingen slarvpelle?

    Haha. Ok, nu föreställer jag mig dig som svettig Yeti med sånt där bi-skägg, av mygg:-S

    Posten! Hade de inte såna där fönsterluckor när de fanns inne på duvan? Det var inte så länge sen.

  37. Tja Aino
    Om du bara visste! Hugaa!!
    Jag skulle lätt kvalificera mig till landslaget för sopiga textare. Stavar sämre än en tredjeklassare. [Google rättstavning är min Messias] Är rätt slarvig att kolla på skärmen om jag har stavat fel också. Sen tycker jag att i vissa fall kan en felstavning skoja till en text, även en bildtext. Så rätt ofta är det även medvetet. När det gäller ditt namn så vet jag om att jag har stavat det fel twice, som JAG vet om iaf. Ena gången så blev det en ”skriver för fort, äsch det kan nog bli kul för henne att få nåt att fundera på…” Andra gången hamnade bara A’t på rätt plats och fört så blev jag lite snopen, men då flyttade jag A’et till sist så det blev helt baklänges bara för att göra mig ännu mer snopen… Ibland tror jag det har nåt att göra med att jag inte kan/vill sparka på mig själv för att jag skriver/stavar fel hela tiden, jag stavar t.o.m fel på helt vanliga ord som ”också” flera ggr i veckan. Nåt fel är det :)

    Faktiskt så var jag en Yeti en gång :)
    En dag i slutet av sommarn så kläcks det en massa myror med vingar, dom flyger bara en dag. Den sommaren hade jag tagit helt avstånd från min rakhyvel och på myrdagen hade jag en svulstig ansiktsbeklädnad, men när jag kom fram till Ransäter så ba VAD HÄNDER I SKÄGGET!! DET LEVER JU?! Då fick jag stanna till och hjälpligt skaka ur myrorna, kändes som det var tusentals först, men ett tjugotal var det nog :)

    Jag tror faktisk att Posten hade luckor först. Dom byggde ju om den lokalen/inredningen en 5-6 gånger. I slutet så fick man ju till och med gå in på lagret och hämta sina paket själv.

  38. Hej Yeti!

    Jag vet! Jag är precis likadan! Fast min akilleshäl är dubbelstavningar. Jag tror att det beror på att jag sällan läser ut orden ordentligt. Jag kan läsa en hel bok utan att veta vad huvudpersonen heter, egentligen. Jag bara noterar att ungefär så ser namnet ut och det är = huvudpersonen. Jag har väldigt bra minne (om jag minns rätt) men överlag så har jag svårt att komma ihåg detaljer som är väldigt lika. Du skulle bara veta vilken hårdträning det var att se skillnad på juni och juli:P

    När du skrev Inoa så började jag fundera, även om jag antog att det var oavsiktligt. Jag tyckte att det lät som ett finskt ord, men irriterande nog så kan jag inte finska. Tillslut kom jag på att det nog var sinua (sinä) som betyder Du, jag tänkte på.

    Huh! Vi hade typ 300 av de där vidundren i vår husvagn en sommar. Myror är bättre än spindlar, men jag skulle fortfarande inte vilja ha dem på mig. Har du varit på dragspelsstämman i Ransäter någon gång?

    Jag var nog inte till posten så ofta. Häromdagen fick jag reda på att den ligger på lamberget nu. Det hade jag ingen aning om.

  39. Hello Aino
    Dubbelstavningar är faktist mitt ”middle name”
    Tunnlar och himlar och varför det blir dubbel i förra ”sommaren” men enkelt i två ”somrar” sedan. Och min stående favorit, ”just som jag skulle komma” började jag fundera det där ordet ser ju inte ett dugg rätt ut det är nog bäst att jag tar bort ett M ur komma! Sen kommer skrattet ur mig :)

    Jag har varit på Bälgspel vid lansvägskanten några gånger men aldrig tillräckligt nykter för att komma ihåg något annat att det var många husvagnar där! Är dragspel & Wermlansdräkt Ainos grej?
    Eftersom du du kommer att få åka till Posten och visa upp ditt leg för att få ut ditt körkort när det är dags för det så kan jag jag väl vara mycket värdslig och märkvärdig och säga att Posten ligger faktiskt på Tormestad!

  40. Jodå, jag har varit där en del. Moppevägen från Deje;) Inte så mycket för dragspelens skull (även om jag har försökt att spela på ett några gånger) som för drickat. Kolsnäs var också ett sånt där ställe som vi Dejebor var särskilt förtjusta i.

    Nu stilar du bara!

  41. Tja Ain0
    Moppedistvägen? Menar du gammla NKLJ-smalspåret innan det blev asfalterat och döptes om till Klarälvsbanan?
    Kolsnäs var ju som en annan värld minns jag när jag kom dit första gången. Jag var där i sommras på dansfestivalen. Bara utanför, men det var kul att se alla tokiga människor :) Åkte’ru moppe till Kolsnäs med? Hur kom du hem från bälgspel i Ransäter, moppefylla? Nu-moppe?

    Om tillfälle ges till att stila över nån som lätt skulle få dubbelt så mycket poäng i ett Mensa-test än dig själv – Då ska’ru stila djuret!
    [gammalt Kallsta ordspråk ]

  42. Nja, egentligen var det nog den vanliga vägen eller vägen genom Olsäter. Den gamla järnvägen! Mupparna förstörde mina bästa ridvägar när de gjorde om den till Klarälvsbanan! Du skulle bara veta hur det kändes i en tonårstjejs hjärta. Men nu i efterhand så är den väl hyfsat behändig att cykla på.

    Jag var på dragspelsstämman förrförra sommaren:P men Kolsnäs har jag inte sett på många många år.

    I Ransäter sov jag över i husvagn några gånger och i Kolsnäs i tält. Men det har nog varit en och annan moppefylla inblandad också. Till Kolsnäs har jag åkt moppe två gånger. En gång hade en stjärna till dåvarande pojkvän tagit dit moppen (jag hade åkt bil eller tåg) och lovat att ta hem den igen. Fram på morgonkvisten var han både stuppfull och dödstrött. Så jag fick ju såklart lov att följa med honom. Men han hade lovat att ta hem den och då skulle han bannemig göra det också. Jag var stenhård – han skulle köra. Det slutade med att vi var på väg ner i diket flera gånger eftersom han somnade, innan jag gav upp och körde själv (tack och lov var det tomt på annan trafik). Det är inte ett av mina stoltaste ögonblick. Jag undrar, hur överlever tonåringar egentligen?

  43. Tjenis Aino
    Drog du till stämman för fyllans skull förraförra året med?
    Varför flyttade din moppe till Hagförs?
    Då när nu-moppen [scoter] var som mest populärt kunde man ju se femtonåringarna på fre-lördagskvällar komma vinglades med en fem sex passagerare, ibland såg man inte ens moppen, bara fölk överallt, alla fullare än tåget. Men det verkade ju funka då i alla fall. -och för dig med :)

    Jag kom ihåg att det var flertalet reportage med arga hästmänninskor i Wermlandsnytt när dom byggde den där cykelvägen, fast då förstod jag inte grejen. ”Finns det ba en hästväg i hela Deje liksom” Precis före Ransäterskylten går det en skogsväg/grusväg parallellt med cykelvägen som dom kör med vagn på. Ser jävligt svettigt ut för hesten iaf.

  44. Tjenis Fenis.

    Jag var faktiskt nykter eftersom jag skulle jobba dagen efter. Jag känner en som bor i Ransäter. Han är på den där stämman varje sommar. Det är visst årets höjdpunkt. Jag kom dit, kollade lite värmlandsfylla, lite norgefylla, såg ett par dragspel o.s.v.

    Det var nog någon som kände min pappa och hade en dotter som ville åka moppe. Men, jag har kvar reservnyckeln (schh).

    Där jag bodde så fanns det bara en annan ridväg och den gick upp till Orretorp (känt som Klarälvsgården). Det var en förjävligt backig och stenig väg. Tänk vad skönt det är för hästarna att springa på en lagom mjuk sandväg. Längs med sidorna så finns det diken med grodyngel och vattensalamandrar. De har de säkert skrämt bort med den där dumma cykelvägen.

    I Ransäter så bor det ett par bröder med en massa travhästar. Du kanske har sett ladan som är märkt ”potatis”? Vi brukade hänga där och gulla med hästarna. Jag red en ponnytravhäst ett par gånger, som delvis ägdes (och kördes) av Leif Loket Ohlsson. Det du. Men det var nog på den gamla järnvägen och inte på någon vanlig skogsväg. Har du varit på bygdetrav någon gång?

  45. Men Hello Aino
    Kollade lite här och där, såg nåt…?
    Det låter som du åkte dit helt i onödan?

    Jag menade varför inte DU ville åka runt på moppen längre.

    Aha du pratar den delen av cykelvägen, men när byggde dom den? 18-hundra-kallt?
    Jag tycker Klarälvsgården är mer känt som Orretorp ja, eller ännu mer torpet!
    Minns en kväll på hösten när jag skulle hem från Deje. När jag var i höjd med Torpet såg jag att det rörde sig i diket, det var bara två killar såg jag når jag åkte förbi dom. Dagen efter så sa dom på radion att två män hade rymt från Klarälvsgården kvällen innan. Två dömda mördare! Jag vet inte hur det är idag, men då satt det bara pojkar under 18 som hade mördat någon. och jag cyklade sakta förbi dom. Chit vilken chock jag fick asså!! En annan sak, varför bygger man en skyttebana 200 meter ifrån ett fängelse/behandlingshem. Tror Fryshaga kommun och Kriminalvården att trasiga och psykiskt sjuka människor mår bättre av att lyssna på gevärskott under dagarna. Är jag den enda med ett IQ över två fiskpinnar här i denna värld eller!

    Bygdetrav.
    Aldrig hört talas om, har både googlat och bilsökt men fattar inte ändå. Trav light utan tävlingshästar och en massa stålar? Vart har du varit på bygdetrav?
    Loket är kommentator på Färjestadtravet ibland. Däru :)

  46. Nu sitter jag här på jobbet och ser kommentarerna trilla in live. Ytterligare en anledning att inte gå och lägga mig riktigt än.

    Nja. Väldigt onödig, men ändå inte. Hela den där ransätertrippen är egentligen en ganska komplicerad historia ser du.

    Jaha. Det var väl inte så tufft efter 16 +.

    Nu har du tappat mig. Vilken ”den delen”? Är de inte liksom, fästa vid varandra? Eller du menar kanske Orretorpsträckan?

    Intressant att du tog upp det. Det enda minnet jag har av någon rymning därifrån är faktiskt precis som du beskriver. Två unga mördare som smög runt i diket. Vilken väg tog du? Cykelvägen? Klarälvsbanan, fanns den? För länge sen så fanns det mest småtjuvar och folk som satt inne för ”lättare” brott, t.ex. rattfylla. Tiden du refererar till är när det satt unga människor som begått mycket grova brott. Ryktet sa att de som åkte dit för göteborgsbranden satt där. Men det var kanske bara hitte-på. Jag vet inte vad det är nu.

    Men jag blir inte klok på dig. Du verkar ha cyklat i Deje en miljon gånger. Men du har aldrig sett kyrkan? Och det finns ju inget varken före eller efter (eller i) Deje som borde vara nått att cykla till.

    Haha. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att du faktiskt är den enda med ett IQ över två fiskpinnar:) Du har rätt! Jag tror inte det där är Forshagas starka sida. Men Karlstad då? De skickar all dret till Vålberg. Med nästan samma närhet till Karlstad och Bergvik som Hammarö så skulle det kunna bli riktigt flott.

    Precis! Det blir nog inga miljoner och det finns ponnytrav, (inte bara stora hästar alltså), montélopp och annat smått och gott..Jag har en foto på Loket när han kör den där ponnyn jag skrev om. När segraren i det loppet fick säga några ord så får han värsta utbrottet och öser vrede över arrangörerna för att de ”tillåtit en sån djurplågare som Loket” tävla. Vad menade han? Är Loket hänsynslös? Jag kommer faktiskt inte ihåg vart det var. Jag skulle gissa på Ransäter/munkfors-hållet.

  47. Tja Nattarbetaren
    Vad jag fick ut av din berättelse så åkte du dit i onödan, fast då hade du ju inte nämnt att det hände nåt komplicerat :)
    Jag fattade det som att du hade moppen när du bodde på Herrhagen och var fullvuxen. Fast bryr sig verkligen Dejebor om så ytliga saker som att det måste va ”tufft!” Och istället går eller cyklar? Det är inte min bild av Dejingar.

    Jo Klarälvsbanan är fäst i varandra. Men jag menade torpet-skyttebana sträckan som du började skriva om när du beskrev ”en annan ridväg och den gick upp till Orretorp” och jag var ”När jag var i höjd med Torpet såg jag att det rörde sig i diket längs Klarälvsbanan, det var två killar”
    Jag fick även höra att det bara var ny-svenska mördare som satt på torpet. Så en solig sommardag så åkte jag upp till porten och kikade in och alla som var på utsidan vid det tillfället hade arabiska/afrikanska rötter. Kommer du ihåg när det brann däruppe? De intagna var tvungna att städa, laga mat och tvätta själva därinne. Några av dom tyckte det var så trist att dom stoppade ner gardinerna i brödrosten och körde grillade dom på högsta temperaturen, så dom skulle bli förflyttade till ett riktigt fängelse där dom slapp hushållssysslor. Riktiga kronjuveler!!

    Eftersom jag har har varit överallt i Deje så borde jag ju ha sett kyrkan, men jag kan bara inte komma på det :)
    Det enda jag trodde loket var hänsynslös mot var sitt gigantiska ögonbryn :)

  48. När jag flyttade till stan så var den redan såld. Det tror jag inte att de gör heller, men är du riktigt säker på att jag är en äkta Dejing?

    Nu är du ute och cyklar. Klarälvsbanan går förbi Orretorp, men det var inte den jag syftade på när jag skrev om den andra ridvägen. Då korsar man Klarälvsbanan och rider upp på ”orretorpsberget” längs en skogsväg. Det var därför jag inte förstod. Men nu är jag med igen:)

    Ja det kommer jag ihåg! Sirenerna hördes ända hem till mig:) Hehe.. Skulle fängelset BEFRIA dem från hushållssysslorna då?

    Hade inte min dator varit helt tom på bilder just nu så hade jag skickat en på kyrkan för att friska upp ditt minne. Men vad lockar dig dit? Är du också en Dejing? Det tror jag faktiskt inte. En sån håla kan inte lyckas producera två normala människor under samma sekel;)

  49. Hello Deje-Aino
    Jag ”tror” du är en äkta ”annorlunda” Dejing :)

    I fängelset är du bara ansvarig för din cell. Nytvättade kläder läggs på din kudde när du sitter och blir serverad frukost i matsalen. Lite som ett hotell, fast med dålig utsikt :) Jag har även hört att det lätt blir torka på droger på Torpet, och ibland när vissa får starka absenser så rymmer dom ”klantigt” och blir fångade innan dom kommit till Forshaga downtown. Och då får dom åka plingplongbil i expressfart till ett riktigt fängelse, [oftast Karlskoga] och i ett riktigt fängelse ska det finnas hur mycket droger som hest. och så slipper dom ju att bre sin egen jävla smörgås också :)

    Att du inte har några bilder i din laptop är ju lika galet som att jag också skulle va en Dejing :) Hur kan du palla ett liv utan bilder i datorn asså ?? Fast eftersom du inte hade några bilder så fixade jag det med lite hjälp av killar och tjejerna på Google.
    Deje Ka:

  50. Åh jag borde verkligen sova, men det här kan jag ju inte låta passera. Vilken miss;) Det är inte Deje kyrka, men möjligtvis Övre Ulleruds. Den där lilla vit-svarta högen på de mindre bilderna är däremot rätt. Vänta bara tills jag kopplar i min externa, då ska du få se på Deje-kyrka med tornet på tomten;)

    Jag förstår att du tycker det är galet:) Jag bytte dator för ett halvår sen och jag har inte orkat att föra över några filer. Det är ganska störande faktiskt.

    Service och droger lockar alltså i Karlskoga. Tji fick Torpet.. Vad är det som ligger i Kristinehamn då? Rättspsykiatrin är det väl. Där sökte jag jobb en gång, men fick det inte:( Det var synd.

    Annorlunda kan ju vara lite vadsomhelst, men om motsatsen är en ”vanlig Dejing” så väljer jag att se det som komplimang:) men vad är det med ” ” på tror?

  51. Tjaru Aino
    Aah det är den där låda byggnaden. Den ser ju nästan ut som ett krematorium :) När du berättade att du har en Extern så förstår jag grejen, jag kör också externt. Mååånga externa!

    men vad är det med ” ” på tror?
    Egentligen tycker jag att du är en mycket ovanlig Dejing. Men eftersom missförstånd till och med startat världskrig så ville jag vara ”övertydlig” med att jag tror att du är. Istället för det lite med hårdare & dömande du är.

    Dom skulle bygga ett nytt rättspsykiatri område i Krillehöla för några år sedan men jag tror befolkningen demonstrerade så hårt mot det att det blev itna. Fast jag antar att det var till rättspsykiatriska verksamheten på Mariebergsområdet du sökte till, skriver jag med munnen formad som en stor musliskål! Varför vill man jobba med mördare? Undrar om Aino är en sån där brud som söker sig till farliga män, hon kanske sitter utanför Kumla anstalten och väntar på någon frigiven ska komma ut som hon kan stöta på???

  52. Krematorium:) Det är nog den mest kreativa liknelsen jag har hört;) Vid 15 års ålder så skulle jag städa hela den där ”stora” mörka kyrkan alldeles ensam, samtidigt som det stod en kista där inne – Huh. Då hade det lika gärna kunnat varit ett krematorium, bårhus eller vad som. Numera är jag lite mer bekväm med dött folk. Av en ren slump så hittade jag faktiskt en bild på kyrkan i min mobil idag.

    Jag är en sån där som brevväxlar med dödsdömda fångar:B Nej nej nej jag tröttnade på ”farliga” män någonstans efter mitt tredje eller fjärde drägg. Det största problemet med normal-farliga män är egentligen inte att de är farliga, utan att de allra flesta även är svagbegåvade. Vilket gör att man riskerar att självmant hoppa i älven i ren frustration:-S

    Varför jag vill jobba med mördare? Någon måste väl jobba med dem med. Jag arbetar redan under förhållanden som leder till en del hot och våldssituationer (med grund i psyk.). Så jag har nog inte sett den delen som ett problem. Däremot så kan jag förstå att det är ljusårs skillnad mellan det jag gör nu och det man gör på ett sånt ställe. Dessutom så skulle den som anställde mig på ett ställe som rättspsyk vara helt nipprig. Om jag skulle behöva kontrollera/värja mig mot någon rent fysiskt så skulle mina 48 kg inte vara mycket att hänga i granen.

  53. Hejsan Aino
    Gillar *drägg* :)
    När jag läste om att du hade sökt jobb i Krillehamn så spontanskrev jag precis det jag ”tänkte” direkt efter att jag läste din kommentar, och att nån måste jobba med dom vet jag! Jag fick även en flashback till den där häktes-vaktinnan som fick hela kraniumet krossad av hennes egna batong förra året, och då kände jag bara varför! Varför vill man utsätta sig för att va i en sån hård miljö med kanske manliga fångar med stora sexuella problem som redan har livstid och kan inte få mer även om han utsätter en vårdare för överraskningssex följt av lite batong aga!! Nu kanske denna text blev ännu knäppare än förra inlägget ? När jag tittar på det jag skrivet så känns det realistiskt skrivet.

    Har du upplevt likstelhet i irl?

  54. Har du aldrig träffat ett riktigt dejedrägg? :)

    Jag förstår hur du tänker. Däremot så har de nog mycket fler säkerhetsrutiner bakom sig än inom många andra yrken. Tänk dig busschauffören när a-lagarna får tokspel under resan. Eller som jag, som ensam går hem till en person som självaste kommunen vägrar arbeta med p.g.a. hot. Inte ett larm så långt ögat kan nå. Men det är klart. Funkar inte säkerhetsrutinerna på ett sånt ställe så får det nog snabbt riktigt allvarliga konsekvenser, medans jag oftast kan förlita mig på turen. Liksom busschauffören.

    Ett par gånger så har jag fått ta hand om både död, dödare och dödast. Det är egentligen ganska ovanligt med palliativ vård inom lss, men jag har väl haft ”tur”. Det är egentligen inte döden som är obehagligast. Om det går sakta så faller de liksom ifrån en liten bit i taget, och det kan vara jobbigt att se de sista dagarna.

    (Om du tycker att styckena är lite motsägelsefulla så beror det på att jag har två olika tjänster inom samma företag.)

  55. Hejsan Aino
    Joorå jag har sett många Deje-drägg.
    Men det var VÄÄÄLDIGT länge sedan jag både såg eller hörde ordet ”Drägg”. Fast jag gillert :)

    Jo jag förstår det här med säkerhetsrutiner, men det känns som att du lätt skulle kunna ta några genvägar för att underlätta din dag. Erkänn nu gudinnan!!
    Och mot hot och sexuella trakasseringar osv från fångarna finns det ju i alla fall inga rutiner som kan trolla bort. Eller hade du tänkt att lyssna på music på XL’en därinne, så högt att du inte skulle ha hört något :) Jag tycker inte att styckena är ett dugg motsägelsefulla. Däremot gillade jag att du drog med busschauffören, det gjorde allt lite mer lättförstått för ett Kallstadrägg som jag!

  56. Förresten Aino
    Om det står ett drägg och stirrar på dej i baren. Går du fram till honom direkt och viskar: ”har du aldrig sett en gudinna förut eller” i hans högra öra.
    Eller behöver du dra i dej en kvarting självförtroende först?

  57. Då kan vi utesluta att du är någon av mina vänner (som lever ett hemligt bloggliv på nätet) i alla fall. För drägg är typ mitt bästa ord. Så himla användbart:)

    Nu är jag inte med.. Vad för genvägar talar vi om?

    Hörselkåpor! Jag har jobbat i hörselkåpor:) Handlar det om verbala hot och trakasserier så är jag inte feschlig. Jag tar inte åt mig alls faktisk. Köna är en klar favorit bland våra kunder. Även fysiska sexuella trakasserier förekommer. Men det är liksom mycket mer harmlöst än om det skulle komma från en hårdbarkad mördare. Så jag förstår poängen.

    Det beror väl på nivån av dräggighet. Snackar vi om ett riktigt praktexemplar så är det väl bäst att låta bli, men handlar det bara om en släng av.. så hade nog ett par vinglas gjort jobbet. Det skulle liksom förta lite av effekten om det sluddrades fram.

    Om en böna staplar fram till dig och vill att du ska bjussa på en sex on the beach (för det är så riktiga bönor gör). Presenterar du dig då som KA, den paranoida androiden eller Fenan? Och bjussar du henne på drinken?

  58. Tja Aino
    Drägg är ett rätt nice uttryck. Tror jag använde det mer i Plural-form, typ; Spana in dräggen som står där hänger! Men idag är det mer sällan jag använder det ordet pga av att jag knappt ser några drägg längre. Förr kunde man ju hur lätt som helst se om någon var punkare, syntare eller hårdrockare, men idag ser du ju inte skillnad mellan Jimmie Åkesson och Fredrik Reinfeldt [om du inte visste vilka dom var innan asså, och vad dom står för går ju inte att se alls] Idag betalar ju folk tusentals kronor för ett par fabriksgjorda Drägg-jeans. När såg du en kille i träskor och dretiga jeans senast i Karlstad. Va va va VA?

    Trot inte om du inte vill!
    Men jag glömde helt bort att du var en tjej från dom mörka skogarna. Och jag vet ju att såna tjejer har både ett eget psyke och vilja. [som inte är format av VR] Och inte gråter sig till sömns om någon har kallat dig nåt olämpligt på jobbet… jag hajade och nu hajar jag igen!

    Tror det beror väldigt mycket på promillehalten och tidpunkten. Om klockan är 01:55 när hon staplar fram, och jag är så full att jag tror att jag kan charma av henne kläderna senare så är det nog ingen större omöjlighet. Jag blir tyvärr väldigt promiskuös på fyllan :(

  59. Hej Hingsten
    Det heter faktiskt inte promiskuös så länge du har en s-n-o-p-p mellan benen. Alkohol verkar ha den effekten på folk;) Vad gör bönan då? Nappar hon?

    Jag såg Dennis igår. Han borde kvalificeras, trots att han saknar träskor. Du känner väl till honom? Ok för punkare och hårdrockare, men vad är det för dräggigt med syntare? I övrigt så har du rätt – dräggen har nästan dött ut. Vem ser du ut som då, Jimmie Åkesson eller Fredrik Reinfeldt?

    Dagens 10 poängare går till ”bidragsfitta”. Jag blev faktiskt riktigt impad:)

  60. Tjena ???
    Men guuu asså!! Skulle jag ha beskrivit att jag blir en sån otrolig gentleman när får i mig lite då, hade fröken Komvix blivit nöjd då? En gentleman som alltid ställer upp när HON får lust :) Apropå bönan: A gentleman never kiss and tells vet du väl, lär du dej ingenting på Komvax?

    DAGENS HELT LOST by Fenan
    1. Känner Dennis! Who the fuck is DENNIS?
    2. går till ”bidragsfitta” Snackar du quiz nu eller?

    Den dagen som gud kom till stan för att ge Kallstaborna ett vackert utseende så trillade jag antagligen ner i en brunn eller nåt, för så kapitalt som han misslyckades med mig borde fan va straffbart!! Näe Synthare är inte alls dräggiga kom jag just på. Men uttrycket ”Jävla Synthdrägg!” masserar stämbanden på ett riktigt skönt sätt tycker jag, -antar att din syrra INTE håller med :)

  61. Med guuuuu! Inte behöver han vara en gentleman. Det räcker med att säga att du ska ringa, trots att du aldrig tänker göra det :B

    1. Dennis! Jag lovar att du vet vem han är om du ser honom. Han är ganska gammal nu. Långt grått hår, skägg, solglasögon, svart läder”keps”, skinnrock, svarta byxor och skor (kängor?). Han hänger i stan, mest runt systemet med de där andra. Jag börjar tro att han är odödlig för han har sett ut på samma sätt och gjort samma grej i typ 300 år.

    2. Nej inte quizen. Se, vi pratade ju om att bli kallad saker i sin yrkesroll. Bidragsfitta verkar hålla ledningen hela veckan ut:)

    Ojdå. Då ser du alltså ut som både Reinfeldt OCH Åkesson. Ja, det är ganska illa faktiskt ;)

    Hehe, nej det skulle hon inte göra.

  62. Hello Deje

    HAHA! Nu läste du inte vad jag menade med gentlemannamässigt beteende utan fabulerade ihop nåt trorja :)

    1. Jag vet vem du menar. Brukar se honom på bibblan när han läser Bilsprätt & Wheels. Har faktiskt sett honom surfa där också. För ca 10-15 år sedan började han hänga med en icke missbrukartjej och jag tror hon fick honom att bli ren. Tror inte att han drogar idag iaf.

    2. Jag gillar människor som kan ta en riktig förolämpning. Tycker väl inte att nån ska behöva få förolämpningar, men när dom väl kommer så :) För några år sedan så var det en ung VF journalist som hade en blogg, och använde hon ordet journalisthora rätt frekvent. Blev både kallad det och beskrev att vissa unga intervju offer skulle få sitta på en soffa hos en hjärnskrynklare och berätta hur journalisthoran förstörde dennes liv i tiotals år. Kungligt!

    Vad är det hon inte skulle göra [sista raden] Är hon som inte skulle göra DET från Deje?

  63. Jaså? Var det henne han drev att hänga sig i deras gemensamma lägenhet? Han bor i Vålberg nu, i soclägenheterna nära mitt jobb. Så jag ser honom ganska ofta. Vad det gäller droger så vet jag inte, men han dricker i alla fall. Han stod bakom mig i kön på systemet för några veckor sen och köpte öl för lite småpengar. Någon ängel är han nog inte, men ett karlstad utan honom vore inget karlstad.

    Hålla med om uttrycket synthdrägg:) Fast det skulle nog inte jag heller. Om hon är från Deje? Vi är alla från Deje :-s

  64. Hej Deje
    Det kanske det var, för jag har inte sett’na på några år. Jag trodde faktiskt han var vit nu för tiden, jag har till och med varit lite smygimpad på att han pallar att sitta med the A-team och bara stri utan att öppna en Pripps själv. Nu dödade du nåt vackert i min själ, du nann… du namnlöse flecka från dom djupa o myggfyllda skogarna i norr! Vart ligger sosslägenheterna i Vålberg, ligger dom på en höjd? Vad brukar du släpa med dig hem från systemet för att bumpa upp ditt självförtroende?

    I morse så lyssnade jag på Spanarna på P1 och i slutet av programmet så började dom diskutera synthdrägg!! Jag lyssnade inte så noga som jag borde ha gjort men det handlade om en synthare som gick runt på stan med en två meter lång keyboard som han använde till att slå ner folk med. Värsta drägget va’ Vill du veta mer så kan du väl klicka.

  65. Ledsen att behöva krossa din fina föreställning. Vi kan ju låtsas att han är både god och ren i alla fall? De finns lite varstans. De jag syftade på ligger mellan coop och ishallen, inte på någon höjd. När man går emellan husen så är det som att komma in i en annan värld. Det finns allt från döda fåglar på trottoaren till nakna gubbar i trappuppgången. En annan soclänga ligger nära Brattska. Säkert ett av de slitnaste hyreshusen jag har sett, det finns inte ens dusch i lägenheterna.

    Vill jag hålla mitt på fötterna så blir det vitt vin och vill jag göra något riktigt dumt så köper jag minttu. Öl dricker jag bara under hot. Du då?

    Mäh, vilket drägg. En två meter lång keyboard borde dessutom vara rätt tung. Mycket jobb för litet svung alltså.

  66. Tjena Jane Deje
    Det var hårda bud må jag säga, nakna gubbs! Låter lite som Edens lusgård för en dam som ligger och läser sig dretkåt på BDSM om nättera :)
    Till mitt försvar i Dennis frågan så måste jag säga att han har en väldigt bra hållning, han typ varken går eller sitter inte som en missbrukare iaf. Och att han sitter och läser biltidningar på bibblan, hur vanligt är det i såna kretsar. Bor det inga ”typer” på Höjden alls nu’rå?

    Vill jag hålla mitt på fötterna så super jag till på en regnig dag, då tröttnar jag fort :) Annars blir det den godomliga kolsyrade drycken med kapsyl i glasbutelj som gäller: Bärs. När jag tog oskulden på mitt ungdomsfylleri liv så drog jag två flarror vitt, ända sen den kvällen kommer kräkmusklerna igång vara jag känner lukten av vitt. Även om jag är packad så kommer det upp. Rött går dock väldigt utmärkt. Sprit & Whiskey går ned men inte i mängder. inte ens vid hot :)

    Men tänk när man får till rätta svingen! Vilken kraft asså! Och tänk om Agda 92 är ute och går med kissen och det blir rätt svung i svingen och man har tagenterna mot hennes ansikte. Tänk en fullträff i Herrhagsparken och polisen får leta efter kraniet på Norrstrand medans katter dricker upp det som rinner ur halsen…

  67. Hehe. Nakna socgubbs är alltid nakna socgubbs. Det kan liksom inte bli bra hur man än vänder på det. Den där boken ja, jag har faktiskt inte kommit någon vart med den. Inte ens en ynka sida. Det blev lite av ett antiklimax när jag insåg att varenda livsmedelsaffär har den (eller de, för det är tre) i hyllorna.

    Jag såg Dennis här om dagen. Han har faktiskt en bra hållning, lite stel kanske. Något måste de väl göra mellan burkarna. Läsa biltidningar tycker jag låter som en bra hobby:) Jag vet inte om det bor några på höjden. Jag ska fråga mina inbitna vålbergsbor till kollegor.

    Usch! Men vart super du då? Inte ute i regnet va? Vart är det drag i kroglivet? När jag drack för första gången så blandade jag 3,5 öl med hemmagjort rödvin… i en té mugg. Jag tyckte att det smakade bättre tillsammans. Det får mig att fundera på om jag var full redan innan jag började dricka? Följande år så körde jag på sprit med cola eller rödvin. Det som är bra med vitt vin är att de oftast ligger runt 8% och jag har blivit så hemskt lättpåverkad på äldre dar. För smakens skull så skulle jag fortfarande föredra sprit och cola:) Men det får man inte säga högt.

    Hehe… jo. Alltså. Så kan man ju också se det:)

  68. Tja Anna
    Jag hade inte en aning om att det var tre böcker :)
    Såg en intervju med nån bokjournalist för ett tag sedan som förklarade att anledningen till att bokförsäljningen har gått ned så mycket i år beror på att det har inte kommit nån ny Fifty Shades of Grey bok.

    Håller med om att hans hållning är lite stel, men om man jämför med många av hans kollegor som jag nästan aldrig sett haft en hållning så är han unik. Har du hört talas om en alkholist från Skoghall som hette Kniv-Ragnar? Jag vet jag såg honom när jag var liten. Brun som en asfaltsarbetare och en fullriggare tatuerad på bröstet, kan ha varit ryggen. Jag var väldigt liten. Han hade också en grym hållning. Tror han drunknade på Orrholmen eller så. Jo läsa biltidningar kan nog va en äckligt bra sysselsättning för honom. Men det håll med om det är nåt knäppt med det :) Anser du med din erfarenhet att Kallsta Kommun skickar missbrukare till Vålberg och gör det till ett sämre samhälle? Du får va anonym.

    HAHA! Stämmer bra med att vissa ser en som ett drägg om man ba blandar spriten med cola. Fast jag tror att jag har fördruckit mig på Sprit & Cola. och Sprit & Fanta citron. och Sprit & Loranga. Jag har faktisk lite svårt att förstå att en enkel kvinna från landsbygden inte kan finna nåt nöja i att sitta på en brygga med uppkavlade Zebratights och fötterna i grodatlanten medan du hinkar några Carlsberg 33cl glasflaskor. Vart gick det så fel att just du måste ha vin för att njuta och kicka loss av mjödruset*

    Jag dricker aldrig när det regnar! Blev nog en ganska kass förklaring på mina dryckesvanor. Jag dricker endast om det är något kul i görningen, och när jag dricker spar jag inte på kapsylen, allt ska ner. Det enda som kan få mig att sluta är regn :) Det är inget drag i kroglivet! Lättpåverkad. Skulle en naken sossgubbe med endast en död fågel som döljde könet klara av att lure med dig till hans slott om du hade tre flarror vitt innanför pälsen? Hur många flaskor skulle du ta med dig till ett mys med dina systrar på Sandgrundsudden en varm sommar dag/kväll.

Kommentera

