Der Marlboro-Mann denkt nach

Smoker

28 thoughts on “Der Marlboro-Mann denkt nach

  1. Tjena Babs

    Det är ALLTID jättekul att läsa om vad du ser.
    Rätt svar trorja är frost, silluett och kängor!

  2. Inte precis siluett, mer skuggor av killen och de svarta kängorna plus den hårdpackade snön. Hade dock velat beskära på höger sida på grund av den starka lampan och det gula suddiga. Men..har en aning om att du sällan beskär bilder?

  3. Fortfarande frost, men jag kan lätt hålla med om att det liknar ”hårdpackad snö” Håller även med om skuggor :)

    Bilden är faktiskt beskuren. Det var en grind i högra hörnet som jag tog bort, du ser skuggan från den. Jag tyckte bilden blev mer neutral utan den, med grinden där skrek bilden ”än lever dom små travbanorna i mellansverige”.
    Jag beskär!! Jävlar ibland slutar den slutgiltiga bilden på mindre än 2mp. Det enda jag är lite petig med beskärandet är att jag vill hålla bilden inom 2×3 formatet och helst liggande. Hellre 1×1 [square] än stående! Just denna bild känner jag att det inte hade gått att beskära MER för då hade kusken hamnat i nåt hörn och röken eller skuggan hade gått bort för mycket. Och eftersom stålkastaren/ljuset är så runt & snyggt så tycker jag att det bara tillför.

    Men som tur är så är smaken som baken – Annars skulle ju alla vilja bli Wermlänniger :)

  4. Det här var en fin bild. Perspektivet är bra, lite underifrån motljuset i röken är effektfullt. Den tydliga kanten strax bortom honom, och sakerna långt bort i bakgrunden ger djup.
    Teleobjektiv? Känns så! Helt rätt!

    Coolt fenan!

  5. Tja ISO!
    Körde med EF 200/2.8 på 1/320 f/2.8 ISO 4000 och stod ca två meter underifrån. Annars har nog dina örnögon registrerat allt :)

    I’m cool yes i am!

  6. Beskära bilder? Det gör jag ju jämt. För mycket.
    Nu vet ju inte jag hur den såg ut innan, men det här känns rätt. Det ska inte vara störande saker på sidorna, men sakerna, som strålkastaren och traktorn eller vad det är, i bakgrunden behövs för djupet. Jag hade nog klippt dem också, och fått något tråkigare än det här.

  7. Bilden var egentligen bara lite större i alla fyra hörn från första början, fast med en stor grinig whiteboardsvart grind i högra delen av bilden.
    Det du ser som en rysk traktor är i verkligheten den nya Travrestaurangen, invigningen hölls under pompa och ståt hösten 2012.
    Jag börjar faktisk gilla det här med att läsa om hur andra uppfattar, beskriver och namnger föremål i mina bilder :)

    Sluta aldrig med detta!!

  8. http://www.voodoofilm.org/artikel/bildkomposition
    Länken handlar om tredje dels regeln. Ok, bilden är beskuren men om du skulle lämna in bilden hos en proffsig kritikmakare skulle han dyka ned och kritisera den starka lampan. Som du skulle kunna använda – highlight funktion – och köra reglaget till (minus) botten. Då försvinner det starka ljuset, delvis.
    Ibland kanske man måste offra en del av kompositionen för att spara det bästa. Kusken, hans skugga och röken..

    Hoho, *hårdpackad* snö… kanske grus med snöflingor. :)

    Ljuskällan på kusken försvinner inte om lampan beskärs. Undrar om inte *mystiken* omkring den gående mannen ökar istället?!

  9. Jag förstår dig helt Babs
    Men i det här fallet har du redan förlorat. Det vet du själv också tror jag, fast du kanske inte riktigt vill erkänna det för dig själv ännu. Det kommer snart :)
    Enda bildregeln jag håller mig efter är Svenska flaggan. Huvudmotivet i korset där de gula fälten möts. Funkar dretbra!
    En annan sak som du inte tänker på är storleken, jag publicerar mina bilder i 1222 x 800mp idag och det går inte att beskära en sån stor bild som man beskär en liten typ 800 x 600mp bild. Been there – done that ?

    Eftersom det står HIPPO på mannens högra byxben, så tror jag inte att han kan bli ”mystisk” även om man beskär bort en lampa.
    Tåget har redan startat Babs, hoppa på’t!

    Nånting som jag verkligen inte gillar är lampor som skiner brunt – Som det blir med highlight funktioner. Hellre utbränd ljus än brunt ljus!

  10. …glömde att skriva iochförsig… skulle du kunna använda – highlight. Jag glömmer ord ibland, t.o.m fel meningsbyggnad.

  11. Efter jag är så kass på meningsuppbyggnad så såg jag Highlight-förslaget ändå.
    Dissar det igen bara för den goda sakens skull :)

  12. ….”Nånting som jag verkligen inte gillar är lampor som skiner brunt – Som det blir med highlight funktioner.”….

    Nix, så blir det inte alls. Alltså att lampor blir bruna av att använda highlight.
    Vilket bild behandlingsprogram har du, som gör det?
    Envisa karlstad..:-)))

  13. Okej om vi säger så här då.
    En lampa lyser starkt vitt.
    Om jag vill att den ska lysa svagare så lägger alla efterbehandlingsprogram som jag testat en mörkare färglös hinna över den kritvita ljuskäglan.
    JAG upplever den hinnan som brun tråkig och bildförstörande. Tänk drottning Silvia före tusentals timmar på akutplastikoperationsbordet.
    Att digitalt minska starka ljuskäglor blir alltid bildförstörande i MINA ögon. Även om det i framtiden kommer ett bildbehandlingsprogram som kan
    sänka kritvitt ljus så att det ser au naturelle ut så kommer jag inte använda det! Jag gillar när en bild visar hur det verkligen såg ut vid fototillfället.

    Ps. jag känner mig inte ens lite stönig :)

  14. Fenan:
    Har du en SÅN?
    Enligt gängse förskolejargong: ORÄTTVIIIIIIIIIST!!!!!!!!!!!!

    Ja, det blir bra.

    Jag vill också ha sagt att jag inte sa något om ”rysk” traktor. Bara traktor. Jag såg något orange:t i bakgrunden, och förutsatte.
    Det är ju dessutom den här diskussionen kring bilder som är den intressanta.

    Barbro:
    Jag håller inte riktigt med. Jag tror bilden är bättre med lampa och övrig komposition, än hårdare beskuren.
    Men heja dig som säger emot, så vi andra får något att reflektera kring!!!

  15. Yes man, i’m that Primepipe guy!
    Jag tar ut en OT här och nu pga ditt roliga ord; Förskolejargong.
    Jag lyssnade på nåt barnbeteende program på P1 igår och forskningen visade att barna föddes med ditt ord. [ORÄTTVIIIIIIIIIST ] Medans givmildhet [typ bjussa på snask ] kom mycket senare i livet.

    Nej du skrev bara TRAKTOR ISO.
    För i tiden så gick alla i Karlstad runt och sa ..En traktor… En traktor till… på rysk dialekt.
    Jag förstod aldrig riktigt grejen, men varje gång jag hör eller läser ordet traktor så drar det igång ett par tre ”en traktor” refränger innanför kraniet. Därför skrev jag rysk traktor / sörry

  16. Sorry, Fenan, Barbro har rätt. Om jag, i Lightroom, drar ner ”Highlight”-reglaget, blir det inte brunt. Det blir bara mindre vitt.

    Ja, den Ryska traktorna är från den filmen.
    Naturligtvis har du rätt. Traktorn var Ruskij! (ja, med rysk brytning)

  17. Okej då får jag väl bete mig som den större mannen här och prova på det här med digital ljussläckning då innan jag öppnar käften igen :)
    Mitt LR4 är svenskt. Heter ”Higlight funktionen” högdagrar på svenska? Och är det ett horisontalt reglage?

  18. ….”Jag gillar när en bild visar hur det verkligen såg ut vid fototillfället”…

    De e lugnt!
    Jag håller definitivt med dig om att – såsom jag såg bilden – från första ögonblick men ibland med smärre justeringar också bli när jag lägger ut den antingen på bloggen eller Flickr.com eller PhotoSiG. Lightroom justerar starka lampor ganska bra. Lightroom är ett bildflödesprogram för RAW format.
    Jag ogillar t.e.x klon verktyget som var och varannan använder. Vägrar klona ut objekt som publiken inte gillar.

    Isidor:
    Alltid kul med diskussioner om bildens vara eller icke vara. :)

    Detta är det längsta mig veterligen tråden på hela året. Nice!

  19. Tjena Babs
    Jag har Lightroom i min burk, fast jag använder det nästan bara till att göra den svarta kanten runt mina bilder. Tycker att det är ett tungt och seg arbetat program faktiskt. Till den vita kanten längst ut kör jag med kör jag med Mikrosoft Paint.

    Mitt huvudprogram till granskning och ta bort dåliga bilder och ev. bildjustering är Canons: Digital Photo Professional (DPP) som följer med när man tjackar en Canon fotoapparat. Fungerar som en liten japansk bil faktiskt. Programmer är jättelätt, startar på under en sekund, slöar inte ner datorn. Och det bästa; Jag behöver inte krånglet med att importera bilder till programmet. Bildprogrammens Foie Gras faktisk! Funkar tyvärr endast på IMG_ filer.

  20. Alltså, LR4 sparkar arsle med ALLT, och det finns en anledning till att så många gillar det.
    Jag älskar att ha det som bilddatabas. När jag skulle göra julkalendrar med barnen (Ja, två olika för olika barn till olika mor- och farföräldrar) var Lightroom kungen för att söka fram bilderna, för att ta ett exempel.
    Jag älskar deras idé med ett arbetsflöde och all metadata. Jag älskar hur jag bara trycker CTRL ‘ och får en virtuell kopia, som bara är mer metadata.

    Min kommentar om ”Som det verkligen såg ut” blev så lång att jag skrev ett eget blogginlägg. Det blev nog en smula pretentiöst, är jag rädd.

  21. Näe ISO
    Nu blir jag uppriktigt sagt ledsen i ögat när du far runt med lögner som ”LR4 sparkar XXX med ALLT!” Vad har det takit åt dig? Du har juh inte provat ALLT ens. Du har ju fan inte ens provat HÄLFTEN. Har har Adobe gjort med DIG egentligen, svara med en punkt . om du hålls fånge så kommer jag och hämtar dig direkt och svänger förbi det närmsta Adobe omprogrammeringskontor. Jag ska rädda dig kompis, håll ut!!

    Ps, varför lirar du med ord som inte ens wiki hajar. Typ metadata eller varför någon egentligen vill ha en virtuell kopia.

  22. Lightroom är – inte – ett bildbehandlingprogram som Gimp eller Photoshop t.ex för tung manipulation eller de program som du nämner. Nu när jag bara fotar i RAW vilket är en klar fördel mot jpg-fine. RAW är en obehandlad bild. Checka lite på http://jaredpolin.com/ som vurmar för det formatet. På Youtube jämför han jpg och RAW och det var i de minuterna som bestämde mig för att börja fota i ett sånt format.

    Jared Polin är inte bara en duktig fotograf utan är också rolig, han kör sniff test.. på nya produkter.:) dvs han luktar på saker och ting.

  23. Jag har juh kört RAW ända sedan 2008.
    Häng med nu Babs – Här går det undan när du blundar :)
    Jag tittade mycket på Jared förr.
    Men tillslut tröttnade jag på hans drygda översittare ”Nikon är bäst” töl.

    Jag vet att du tölade dig varm om Gimp förr i tiden. Vad kör du med nu?

Kommentera

