Igår rullade jag på mig blåstället och försvann spårlöst till skogs på jakt efter det Wermländska gula guldet

IMG_4144

Eller det var iaf den första tanken som slog mig när jag knallade ut ur kôrrgårn och fick se några vild kantareller som låg och vilade ut på grindstolpe-stenen.
IMG_4132

Och när jag i nästa ögonblick såg en svettig overall som hängande i en björk så var det precis som ett omen kom över mig ”Du ska lura dom ända till blåkulla!
IMG_4147

Enda nackdelen var att jag bara hade ett fast 200mm med mig. Helt hopplöst att göra en lurig bildhistora/lurendrejeri med det. Det gick inte alls faktiskt! Men om du har någorlunda DMV [Det Norske Veritas] godkänd syn så borde du se svamparna till höger om den mörka Cittran. Där på stenen, grindstolpe-stenen asså.
IMG_4145

Till vänster om svamparna hängde overallen. Kolla in björka framför den silvriga familjebilen.
IMG_4149

Som en sista grej tänkte jag om jag går riktikt gôr långt bort så kanske jag iaf kan få en bild som visar både björken och grindstolpen. Men även det sket sig. Här stod jag djupt inne i en carport. Förresten kolla in parkeringen närmast ho i vitt, den har nog inte ens sett en sopmaskin på ett vykort ens ;-)
IMG_4150

Fast kolla järnskyddet runt trädet, det syns på bilden ovan också :-) Ett halvt rätt! Yeah!! Fast tänk vad lätt det hade varit att gett sig redan efter Kantarell bilden :)
IMG_4152

The golden Cantharellus fungi. I Österrike är den listad som ”sällsynt” och ”potentiellt hotad”. Ser du de röda ringarna till vänster i bilden, det är bakljusen från en bil/bilist som inte hade lust att gå ända fram till frugans gravsten. Men ser du det vita i mitten? Nummerplåtsbelysning tänkte jag först, men så stark kan väl inte den belysningen va’.
IMG_4139

2 thoughts on “Igår rullade jag på mig blåstället och försvann spårlöst till skogs på jakt efter det Wermländska gula guldet

  1. Kunde ju ha varit läge att berätta en liten historia om Big Foot och hans blåställ.

  2. Bigfoot!!
    Vart hittade du honom i detta inlägg¿¿
    Har du plockat flugsvamp nu igen Barb :-)

Kommentera

