02# Veckans direkt ur minneskortet bilden by Fenan

Today är jag på resande fot, jag hann inte göra färdigt några spännande inlägg till dig. Så idag tänkte jag dra en ”straight out of the memorycard” till. Jag stod och fotograferade en solig grej och när grejen blev tvärmörk så vände jag mig om för att kolla va Sola dolade på med. Då kom the white caddy på E18 glidandes mot oss [jag+canon ] Solskenet var underbart men jag hade för slö ridåhastighet och ej servo AF kopplad. Efterdom jag har testat så många gånger och det har blitt dret varenda gång så tänkte jag ba: Nääe guuu va trött jag blir! Men så tryckte jag ändå och det blev ganska okej skärpa Yippie!! Och kolla vilken snygg flare det ligger bakom bilen Fast näääj! Vart kom den där fula stolpen från¿ Den förstör ju allt ;-(

Tänk vad snygg bilden skulle bli om man sänkte exponeringen några steg och höjde WB’n till runt 7000 Kelvin och inte stölpjäveln fanns.
IMG_0199

7 thoughts on “02# Veckans direkt ur minneskortet bilden by Fenan

  1. Stolpen, framförallt, sabbar.
    Resten tycker jag inte stör så mycket. Det har sin charm med den lätta överexponeringen och så.
    Men, man KAN ju justera så bilden ser ut som DU såg den, och inte som Canon såg den. ;-)

  2. Fotografi är som fiske, vissa måste man publicera rena för att komma ihåg den riktiga verkligheten :)

  3. Fast… När det är kameran som gör fel?
    Ibland är det kameran som fifflar, framförallt med vitbalansen. Då tycker jag inte det är rätt att inte korrigera det.
    Jag kan till exempel tänka mig att den här bilden egentligen borde varit varmare, och när du tittade, inte såg du världen så här överexponerad? Verkligheten handlar väl om att förmedla det du faktiskt såg när du tittade, inte det som ett verktyg såg? Det är du som ska styra verktyget, så att det tar den bild du ser, inte tvärtom.

  4. Jaaru… vid närmare eftertanke så har du nog något där, och egentligen så är det en rätt okej grundexponering. Hade bilden varit mer motljusexponerings-verklig och haft helsvart front så hade jag nog bara bläddrat förbi den bilden?

    Kliandet blev visst fördjävligt för Linsbarnet, för hon ba importerade jpeggen och exporterade tebaka den så här:
    Post by Lensbabie

    Min första tanke var shit! Let there be contrast!! Men sedan kom jag på att övermoget vägogräs och ett par länders maximala årsförbrukningar av kontrast kan faktisk sluta så här, men guud vad blank bilen blev :)

  5. Det är nog sant att bilden faktiskt inte var överexponerad. Den saknade bara svärta. Och kameran hade gissat fel på vitbalansen. Jag tror att det var ungefär så som du såg bilden.

  6. Inte riktigt!
    det var rätt många gula göddiga solstålar inne i sökaren som livade upp tillvaron därinne :)

  7. Ja, men de hade ju redan passerat kameran.
    Visst såg det ut ungefär som Lensie beskrev det när du bara tittade?

Kommentera

