Säg Hajj till min nya friend Oly

DSCN2267

Det var värsta uppackningskalaset på fiket förra veckan när Oly äntligen anlände till Solas stad.
DSCN2260

Herr Oly är en pigg 32 åring tillverkad av både plåt och plast. Dock mest plåt, fast inte tillräckligt med plåt så det går att neutralisera en kalashnikov beväpnad Etiopier ):
DSCN2261

För er som inte har så bra koll på Oly, ja det går och plocka av blixtagregatet. Linsen är en fast 35’a med f 3.5 i full-glugg mode och en elektrisk snäck bländare. Avtryckaren är elektromekanisk och grymt lätt. Tänk att du trycker ned knappen lite för att fokusera [som du är van att göra ] så har du redan tagit en bild :)
DSCN2263

Näe bilden ljuger inte. Det såg ut som någon hade försökt att våldta Oly med kakor, jord och damm. Totalt obegripligt! Varför!! Idag är Oly helt rengjord både utvändigt och invändigt samt fått två sprak nya & blanka LR-44’or och en gammal ASA 200 Agfa rulle som bestföre datumet gick ut redan i Februari 2002. Ready for rock asså :)
DSCN2265och nej jag kommer aldrig att montera tillbaka blixtagregatet. blixt är för fjoll…

9 thoughts on “Säg Hajj till min nya friend Oly

  1. Wow va cool. Å en rulle som gått ut 2002 kan bli precis hur cool som helst. Färg eller svartvitt?
    Åh nej, blixt är INTE fjoll, blixt är grejen när man väl börjar begripa hur den kan användas :)

  2. Det var meningen att jag skulle köra sv/v men eftersom det var värsta sommardagen med skinande sol och blå himmel där ute i Karlstad när Oly var rengjord så fick den färglösa ligga kvar i kylen, till en lite tristare dag.

  3. Blixtapparat är visst fjolligt.
    Prova lär dig att fotografera utan, då kommer en helt ny värld öppna sig! En helt underbar värld :)

  4. God morgon Fenan!
    Jag har fotat utan blixt i alla år för att jag inte har fattat riktigt hur det funkar. :)
    Det är kul att lära sig nya saker och jag måste nog ha lite koll på hur blixten funkar.
    Ibland måste jag leverera något som går att trycka på papper :)

  5. Alltså vakna nu Linsen!
    Jag förstår inte ett ord av vad du skriver juh, vad menar menar du med:
    ”Det är kul att lära sig nya saker, inte har fattat riktigt hur det funka, Ibland måste jag leverera något”

    Jag kan faktiskt bara tolka det som att du tycker att det är kul att lära dig vissa.. öh.. nya saker, inte krutblixt som dom använde på artonhundrakallt talet (?) och utan blixt är du som ett sjunkande gruskorn i en bottenlös ocean och om du skulle vrida upp iso’t så skulle du bara sjunka fortare. Och att du längtar till den dagen en Sony Nex dimper med på ditt hallgolv. Har jag fel eller står det nu 2 – 0 till Wermland nu?

  6. NÄJ!
    Blixt är bra. Ibland. När man behöver blixt, då ska man fan ha det.

    Jag har också en sån där olympus, faktiskt. Min fars gamla, som han köpte tidigt 80-tal. Han har haft den på fotojobb, som den enda kameran han hade med. Den är bra.
    När den redan var 15-20 år gammal var det en fotobutikskille som blev lite avis när han såg den och sa, att det var den bästa kompaktoptik som gjorts. Någonsin.

    Den ÄR cool.

  7. Tja ISO
    Blixt kan vara bra, om man blir förföljd av en varg i skogen typ… fast fjolligt likaså :)

    Oly däremot är coolt. Megacoolt!!
    Vad står det på din XA ? Har du 2.8’an?

    IMG_4881Mmmmm

Kommentera

