Salong Malou

Har ni sett att vissa fotografer ibland skriver direkt ur kort under bilderna. Det älskar jag! Så skönt att aldrig behöva fundera på om det verkligen såg ut sådär framför linsen. Bara njuta av motivet, avundas lite kanske :) I somras så har jag testat att fotografera lite motiv med avsikt att aldrig redigeras på något sätt alls. Detta är en sådan bild.

Innan jag tryckte på knappen låg bakgrunden i en mörk dunkel skugga och på skylten låg en helt underbar kantsol som framhävde mossans storlek med lite utbrändhet i mossans västra del och skuggningar i de östra delarna på ett alldeles magnifikt sätt. ¼ dels sekund innan jag öppnade slutaren så körde ett moln över Sola i Kallsta och ljuset dog nästan helt :) Sämst tycker jag är att jag stod för nära skylten, den urusla skärpan tycker jag funkar ganska bra. Nöjdast är jag såklart med färgtonen i bilden.
IMG_3267direkt ur kort

4 thoughts on “Salong Malou

  1. Det är intressant det där. Somliga, särskilt äldre som tycker att saker måste vara Äkta, och På Riktigt, tycker att man inte får efterbehandla. Som om det aldrig gjordes på den analoga tiden.

    En del av oss andra anser efterbehandlingen vara en del av processen att skapa den bild vi vill ha. Kameran fångar inte alltid det vi tror vi ser.

    Bilden var kul, men jag förstår att du blev besviken ifall du väntade dig ett kvällsvarmt ljus.

  2. Eftersom jag känner att jag glider över till dom ”Somliga’s” sida mer och mer för varje dag som går så har jag ingen lust att diskutera det här med en 08’a som har svart bälte i formuleringar, och har mage att jämföra ett mörkrum med en dator. Aldrig!

  3. Jag har ofta varit med om att just varmt kvällsljus blir fel i kameran och måste justeras i efterhand för att bli som det faktiskt var. Det handlar ju bara om att faktiskt få sin bild rätt.

    Vidare:
    Jag har inte mage att jämföra ett mörkrum med en dator. Jag jämför ett mörkrum med ett Ljusrum.

    Och jag blir ledsen när du nedlåtande kallar mig öknamn för att jag råkar vara bosatt på en viss plats. Som jag inte ens kommer ifrån.
    Jag kallar aldrig dig för Lantis.

    Du får inga lekkramrater om du fortsätter så.

  4. Hey ISO
    Nu får du fan ta och skärpa dig, jag skrev att du hade ”svart bälte”. Det är INTE NEDLÅTANDE, det betyder att du är bland dom bästa, en master, ja till och med Yoda eller varför inte en Guru, en Top Gun!! Om du ska fortsätta att driva med mig sådär så får du fan ta och starta att använda (: :) igen så man fattar direkt. Fatta liksom!

    Att ändra kvällsljuset är helt okej, det är ju sånt som man kan justera i kameran. Det är när du kommer till högdagar och sånt, När du ändrar verkligheten till något som inte är möjligt. Sånt gillar inte jag iaf.

Kommentera

