vAD GÖR NI HÄR DÅ?

_MG_1256

Så jag drog ner till hamnen för att se vad dom gjorde där idag. Längst ute vid Wermlandskajen tyckte jag först att det såg ut som att det lastades salt på en lastbil, men ser det inte gult ut det som kommer ur skopan? Fast vart skulle någon hitta träflis i detta snöhelvetet? Man kanske skulle jag SMS‘a den fråga till 118 118!
_MG_1194

Nåväl det är vell ingen som bryr sig… gatorna i hamnen var i alla fall så ordentligt plogade att det kändes som jag kommit till en helt annan kommun! Undrar varför det som verkar vara så lätt för vissa – Kan bli så totalt grymt Mission: Impossible lV för andra? Man skulle SMS‘a den fråga till 118 118 ;-)
_MG_1199

RMS Goole låg och blev lastad ute vid kajplats 22.
_MG_1192

En frusen volvokille stod snällt på kajen och väntade på några rullar med plåt.
_MG_1239

En sån här rulle.
_MG_1233

Plåt på rulle brukar oftast användas till att tillverka korrugerad plåt. Men man vet ju aldrig, bollen är rund och hästen springer på skor sägs det !
_MG_1295

Han som beställer hem virke hade inte legat på latsidan i alla fall kan jag lova. Det kändes som allt sågat virke i hela världen låg i Karlstad hamn.
_MG_1220

På insidan av traktorerna, i hytten såg det ut att vara kallare än på utsidan ;-)
_MG_1234

Sedan kom det en plåtlåda, X-X-RSK nånting…
_MG_1258

Efter lådan kom den stooora Silverdalen trucken. This day was now official a no-good day for a prime lens :(
_MG_1259

Och efter den kom en gul Volvo traktor. Det var både perfekt med trafik och ljus längs Styckegodskajen denna dag, bara ett zoomobjektiv som fattades.
_MG_1261

Den lille Silverdalen trucken rotade runt med sina plåtrullar. Kolla snöröjningen asså, jag tycker det ser fantastiskt vackert ut!
_MG_1269

När jag såg att stortrucken började dra i den gröna burken så kom jag tänka på något helt galet kul. Fast på en sjukt sätt :D
_MG_1270

Detta var det första jag fick se när jag kom ner till hamnen. Först trodde jag inte mina egna ögon Svenska arbetare som bar på stora tunga tygsäckar, i Sverige!
_MG_1208 2

Ja menar, sist jag såg någon som bar på en säck måste nog ha varit var när jag läste Tintin i Kongo. Och då var det inga vita arbetare som bar på säckarna.
_MG_1209 2

Vad säckarna innehöll vet jag inte riktigt. Men bredvid säckarna såg ut så här, ungefär som jordnötter eller nåt liknande.
_MG_1215

Men nu var antagligen den gröna burken tom på nötter och skulle bytas ut mot Maersk burken.
_MG_1272

Svänga! Svänga! Svänga!
_MG_1274

Sedan ställde trucken ner den gråa Maersk burken på plats med riktig Vänerhamns* precision. [*Ruggigt noga ]
_MG_1278

På yttern smet den lille trucken med dubbla stålrullar hängande på gafflarna förbi.
_MG_1279

Invändigt såg inte den nya burken ut att vara en lek precis.
_MG_1328

Stackarn fick klättra upp på säckarna för att dra ner dom.
_MG_1314

Om du kollar in kroppshållningen på han som står på asfalten, ser inte han lite, pyttelite väl nöjd ut med att han slipper klättra upp i säckarna?
_MG_1315

Han behövde bara dra sin säck till statens järnvägar pallen :D
_MG_1313

När det låg åtta säckar på pallen så kom det en dretliten F1 röd Toyota truck.
_MG_1317

Sedan farde Toyotan iväg.
_MG_1321

In i ett rektangulärt svart hål.
_MG_1323

Eller ja det var några smutsiga fönster där inne men jämfört med utsidan så var det som rena rama natta där inne. Blackhole!
_MG_1324

Sen var det bara att klättra vidare ;-)
_MG_1326

Sen så återgick allt till det vanliga. Objektivet var för långt och gula traktorn betedde sig som en mycket trevlig linslus :D.
_MG_1331

Stortrucken åkte tillbaka till sitt. Asfalten var faktiskt så otroligt bra plogad att det inte ens blev däckspår efter trucken. Fantasico!
_MG_1286

RMS Goole lastade fortfarande pappersrullar.
_MG_1303

One thought on “vAD GÖR NI HÄR DÅ?

  1. Dom där förna är nog orostade kaffebönor. Tycker det ser ut så! :)

Kommentera

