Välkommen till årets upplaga av sextimmars i Våxnäshallen

_MG_4747

Igår arrangerade friidrottsklubben IF Göta 2011 års upplaga av Karlstad 6-Timmars. K6T är en inomhus löp-tävling som pågår i sex timmar.
_MG_5151

Alltså, deltagarna ska springa på en ovalbana i sex timmar och den som har sprungit mest antal meter när slutsignalen ljuder är vinnaren.
_MG_4921

Spegeln i kurva fyra. När jag såg den så tänkte jag ett kungarike för ett EF 400/2.8 Amen. Men som vanligt så var det ingen som lyssnade.
_MG_4752

Lars Olsson från Forshaga var lite mörk runt ögonen.
_MG_4897

Matbespisningen låg precis vid startsträcket. Helt omöjlig att missa!
_MG_4763

Helt klart värd att fotograferas. Yeah :)
_MG_4768

Kolla in tjejen i mitten. Hon var inte med i tävlingen, utan bara joggade bredvid han i vitt, som var helt totalt döslut.
_MG_4773

Hon försökte verbalt motivera honom till att inte ge upp, och hon var ganska övertygande, Ibland hördes:  Kämpa nu,  Spring på, Du älskar, över hela lokalen.
_MG_4877

Herr Görtrevlig! Eftersom jag inte visste någonting om sex timmarslöpning innan, eller ens hur det stod till i tävlingen,  så visste jag inte ens vilka som borde fotograferas. Men han uppdaterade mig snabbt om allt som jag behövde veta om löpning och exakt på sekunden hur det låg till i tävlingen. Görtrevligt!
_MG_4832

Här kan ni se den ryggen som alla de andra deltagarna hade fått sett mest antal gånger. Totalledaren alltså! Han var Made in Norway.
_MG_4860

Så här såg ledaren Gjermund Sørstad ut framifrån. Hans team hette Team Joggen 24. Låter det inte underbart, jag ska ba ut och springa i 24 timmar ;-)
_MG_4892

Tydligen var det så att damerna hade en egen klass. Damklassen. Sara Dahlsberg i nummer 60 hade haft ledningen ända från start.
_MG_4816

Men Sara Dahlsberg hade börjat att sakta ner sista timmen samtidigt som Lisette Lundström i nummer 11 som låg på tredje plats hade ökat till 5:05-tempo.
_MG_4850

Så det var där som spänningen låg när det var 30 minuter kvar. Skulle Sara hinna i mål…
_MG_4864

Eller skulle Lisette hinna ikapp och till och med gå upp i ledningen innan slutsignalen?
_MG_4844

Jag tog dessa bilder när Lisette sprang i full fart genom i kurva ett. Det kändes som att det var något magisk över henne, ett magiskt lugn. Hon sprang så vackert och lätt på nåt vis. Och det eviga leendet! I was totally blown away!
_MG_4845

Och skulle Gjermund hinna springa två maraton under sex timmar.
_MG_4892

Detta var ett av mina absoluta favorit klubbställ denna tävling.
_MG_4841

Den här killen hade dom absolut lättaste löpstegen.
_MG_4960

Det var riktigt svårt var att se var vilka som var slitna. Men överlag så kändes det som de äldre gick/vilade minst.
_MG_4881

Undrar vad dom lyssnar på i sex timmar, funderade jag nyfiket på flera gånger._MG_4905

Dom lirade faktiskt riktigt bra musik i PA systemet. Publiken klappade till och med händerna till musiken ibland. Bästa humörhöjaren var ♫ Fröken Fräken.
_MG_4978

För att få ner det tropiska klimatet i hallen så stod en av dom stora portarna på vid gavel och släppte in mycket underbara minusgrader.
_MG_4989

Efter lite logiskt tänkande insåg jag att med lysrören inomhus ljus och Sola i Kallsta utomhus så blir det två olika vitbalans-zoner.
_MG_4993

Det tyckte jag naturligtvis låt som en dretspännande idé’ :)
_MG_5002

Men det var det nog inte i verkligheten va´
_MG_5003

Först hamnade dessa coolt gaddade armar överst på min topplista.
_MG_4944

Men sen kom de här Wermländska kanonerna. Shit asså!
_MG_4946

Malin Vestling gjorde sin första sextimmars tävling idag. Såg riktigt bra ut.
_MG_4948

Mää, jag som inte ens kan gå mellan spisen och datasalen utan att lämna en sträng med kaffedroppar på golvet. Här både sprang och drack dom._MG_4931

En annan grej som jag funderade över var svett. Denna kille var den enda som hade lite antydning på kragen till att han hade joggat i nästan sex timmar.
_MG_4965

Jag vet ju att jag skulle blivit så svett att det hade blivit spår efter mig. Några få hade skydd för rinnande-pann svett. Tänkte visa några olika modeller.
_MG_4977

Modell Rambo.
_MG_4883

Kepsen det mest dominerande skyddet.
_MG_4958

Och av Kepsens alla olika modeller så var segraren såklart cykelkepsen. Här ser ni en äkta Crescent med världsmästarfärgerna.
_MG_4749

Cykelcitys lilla svarta.
_MG_4756

När tävlingen var över så fick jag höra att i slutet av tävlingen är eliten så slut att dom bara ser 1-2 meter framför sig. Tyckte denna bild illustrerade det.
_MG_4984

Hunger & vätske suget tappar dom också. Eliten har en person i teamet som har reda på sånt åt dom. Här ser ni den sista vätske langningen för Gjermund.
_MG_4912

Tyvärr var det ingen som hade märkt flaskan med:
1. Sätt munstycket mot munnen.
2. tryck på flaskan tills den blir tom.
_MG_4915

Så han tömde den över hjässan ;-)
_MG_4916

Matbespisningen användes ända in i slutet.
_MG_4834

Vissa tog vätska varje varv i slutet. Varför fälla in armen när den strax ska ut igen :D
_MG_4822

Tillslut tog Sara slut och Lisette till och med varvade henne.  Om jag hade lett en tävling i 5:55 timmar så hade jag inte klarat av att hålla humöret så här intakt.
_MG_4866

One thought on “Välkommen till årets upplaga av sextimmars i Våxnäshallen

Kommentera

