(I can’t get no) shots of Lexus

_MG_2960

Igår skulle jag ta några klämmiga [klämkäcka ] fotografier på oljetankern Lexus i oljehamnen. Stativ & massäck var med, jag hade tänkt att kliva ut på isen för att komma lite närmare. Samtidigt som jag rekade ut vart jag skulle gå ner på isen och få minst mängd snö i skorna … Så ba avgick hon!
_MG_2935

På vägen hem såg jag att Onsön af Vänerhamn låg KMW kajen. Konstigt det har han aldrig gjort förut!
_MG_2940

Båt som båt tänkte jag medan jag vevade upp stativet. Onsön låg i ett sånt totalt mörker att AF’en inte ens tog, så jag fick köra på känn [och skicklighet ]
_MG_2944.

I och med att Onsön låg i mörker men bakgrunden badade i vartenda ljussystem möjligt på marknaden, rör, glöd, halogen och jag ger mig fan på att det var någon LED lampa där. Så jag riktigt råhatade den bruna tonen i bakgrunden. Hatade den så mycket att jag testade att ändra ton på bilden. Yeah! vrålade jag. Allt blev ju sååå mycket snyggare, himlen, björkarna, snön t.o.m. den blå skrovsfärgen blev ju underbar. Men kolla den fd gula styrhytten, jag dör ju
I_MG_2946

Så fort jag kom ut på vägen så fastnade jag i ett dretsegt rödljus. Hater dom! Skulle lätt rösta på SD om dom lovade på hedersord att satsa på rondeller i Kallsta.
_MG_2949

Eftersom jag var så tyken över Lexus missen och ville undvika fler dumma rödljus så tog jag vägen längs Klarälven tillbaka till bebyggelsen.
_MG_2962

När jag såg herr papperskorg så åkte hela djävla massäcken i den, men då… då… d… blev jag vittne till ett fruktansvärt hemskt brott!
_MG_2964

Djävla Klarälven höll på att käka upp en liten plast eka!!! Som tur var hade ekas husse kedjat fast eka i en manlig björk! Uppdateringar om ekas kamp kommer.
_MG_2965

Och sedan när jag gick tillbaka till cykeln så såg jag en sån här liten fyrkantig kul bil igen. I ♥ small square white automibiles :D
_MG_2955

Sedan sjöng jag: ♫♪♪ Ingen tyken här – Här på denna grusiga väääg!!♪! hela vägen hjem :) ♫♪
_MG_2963

Mitt i näst sista refrängen kom jag och tänka på hur jävla skogsvild jag blev när en röd bil parkerade i rödljuset mellan min femtia & okyssta smygbögar taggen när det var fem dretlånga sekunder kvar på exponeringen ;-)
_MG_2953

6 thoughts on “(I can’t get no) shots of Lexus

  1. Määh…
    Ända sedan jag såg Snooki fråga Chris Rock vilken sten han hade legat under de senaste trettio åren på Jay Leno så vill jag också fråga folk det, men
    jag kan ju inte göra det två gånger till samma Martinkinen :-( Så jag får väl meddela att öljehamnen ligger i utloppet av Lambergskanalen :)

    Lambergskalen, 60cm tjock is

    Isen är asså typ drettjock där nu. Jag är inte crazy! Har lilla maggen lugnat ner sig nu, eller ska ja sjunga en trudelutt på barnspråk för den? Jag är ju görrädd om mig :)

  2. Tjena Hovfotograf Molle

    Vägen jag stod på var mycket lägre än vad lilla bilen vägen var, så jag började lågt och höjde stativet några 3-4 gånger.


    På _MG_2960 körde jag fem sekunder f2.8 – ISO 100
    _MG_2960

    Det var ju varken tänkt att jag skulle publicera två bilder, eller att bilderna skulle ligga så här bredvid varandra + att det är ju roligast när man tar
    bilder direkt ur minneskortet och de funkar utan efterbehandling… därav den grymma skillnaden i tonen, Men vad gör det i det långa :)

    På _MG_2955 ble’re 30 sekunder f10 – ISO 100
    _MG_2955

  3. Tja Maktina
    Jag förstår helt vad du menar, jag piper som värsta musen när det knakar. Jag ringde faktiskt ett samtal till en lokal is-tekniker precis innan jag gav mig av. Eftersom överrasknings ögonblicket liksom försvinner så kan jag för tillfället inte yppa något om bonus bilden. Tack gode gud för att Majsina inte har kommit till Exif än!

  4. Ja det är väl så att du inte efterbehandlar utan tar bra bilder direkt jämt och ständigt
    Jag försöker göra likasamadant men de e fan inte lätt
    Sovfotograf passar nog bättre hade jag varit lite mer vaken där i parken så hade det blivit lite skarpare

  5. Haha! Näe, riktigt så illa är det inte…
    Men bildbearbetningen minskar, det kan jag erkänna. Främst blir jag ju duktigare fotograf för varje dag som går, så exponering & skärpa och sånt behöver jag nästan aldrig justera längre. Om tanken med bilden [motivet] blir tydligt så känner jag att bildbearbetning kan kvitta ochså. Mognad eller modigare?

    Panik situationer ar ju alltid ett aber, på femtian finns det två programmerbara knappar som heter C1 & C2. Dom har jag programmerat för panik= fullglugg, 6,8 bilder i sekunden, AV Servo AF och att han tar tre bilder i stöten, med ett steg mellan på exponeringen. Skillnaden är: C2. ISO 3200 C1. ISO 100

Kommentera

