Inom sjöfart kallas rep för lina, bogserlinor görs elastiska för mjuka starter. Rep är en förkortning av repetition.

IMG_1857

Tog en tur till Vänerhamn igår, Karl var ute och bröt is. Det var mycket mörkt, för mörkt. Men man måste ju prova allt minst en gång!
IMG_1828

Näe ru, detta blir inge bra hörru! Fan oxå!
IMG_1845

Hmm.. med 50/1.8 monterad så går det ju faktiskt att se nåt i på skärmen. Undrar om det kommer bli väldigt brusigt i 1024px?
IMG_1849

Här trodde jag att Karl körde upp rännan åt Sine [rakt bakom] som såg lastad och klar ut.
IMG_1852

Men när han backade upp bakom RMS Neudorf så…
IMG_4142

började jag fundera; ska han bogsera henne? Men hon lastas ju fortfarande?
IMG_4143

[switching over to color for a better overview ]
IMG_4144

[zooming in ]
IMG_4175

Näe, det var nog bara en grundlig isbrytning som jag misstolkade. Karl är ökänd för sin grundlighet.
IMG_4199

Nere vid Sine igen. Hoppas på bogsering :)
IMG_1882

Nähä.
IMG_1884

ARGH!!!
IMG_1887

Starka ögon på den där herrn :( Men vänta nu, kolla i det högra kanten av bilden. Är det inte Senneb0gen kranen som kommer åkandes där
IMG_1903

och lastluckorna på Neudorf är nere, shit men vart är Karl nu då?
IMG_4238

Nej Shit! När jag glodde efter Karl så försvann Neudorf oxå :( Dubbel shit!
IMG_4241

Ah! Långt därute på redden låg han… pust… spränghuvudvärken börjar lätta… pust…
IMG_4259

I kurva ett fann jag Neudorf, det gick myckket sakta genom isen.
IMG_1929

Almost! Almost! Almost!
IMG_1940

Yes! För en liten stund såg det faktiskt ut som att hon skulle lägga till vid träkajen. Jag kanske blev distraherad av fendrarna ;)
IMG_1955

Oups! Den fasta kameran [ll'an] kom i vägen.
IMG_1960

400′ans ninja snabba AF högg på ll’an direkt!
IMG_1961

Suck..! Ho klarade den kurvan med.
IMG_1977

Här började jag rodda iordning ll’an, eftersom att rännan går som ett Z så tänkte jag ta några bilder i denna vinkel medans hon försvinner ut i mörkret.
IMG_4274..

Men vänta nu, jag går över till color. Varför blev fartyget så skarpt? Ingen rörelseoskärpa alls!
IMG_4274

Eller… Hmm… jag hör ju att propellern rör sig, swisch swisch swisch…
IMG_4287

Ah hon sitter fast!! Bogsering!! Yeah!!!
IMG_4303

Shit nu blev det spännande (: Jag måste byta location. Under tiden kan ni jämföra denna på f5.6 med den bilden ovan på f4. Grym skillnad på skärpan!
IMG_4316

Plötsligt badade Grodans Sjö i ett färgfyllt glitter.
IMG_4329

Karl den mörkrädde ;)
IMG_4345

ARGH! Men va fan kan du läsa tankar eller?
IMG_4358

En gång till och jag köper en sån där grön laserpekare, så du får smaka på hur det känns! Fan. Tål du inte ett skämt eller!
IMG_4378

swisch swisch swisch… men ingen rörelse?
IMG_4411

Det kanske är något annat fel påna?
IMG_4399

Något som kräver bogsering :-)
IMG_4414

Yeah!
IMG_4422

[zooming in for a sharper view ]
IMG_4432

[switching over to color. -just because... I can (: ]
IMG_4433

Linan är sträckt. Visste ni förresten att Inom sjöfart kallas vissa rep också tåg, tross, kabel eller lina. Änden av ett rep kallas tamp. Förr tillverkades rep huvudsakligen av hampa, sisal eller bast. Hampa är det bästa naturmaterialet till rep, då det är mycket tåligt för åldring och miljöpåverkan, mjukt och böjligt samt skonsamt för händerna. Numera är syntetmaterial som nylon (polyamid), polyester och polypropen vanligast. Särskilt starka rep tillverkas av polyeten- eller aramidfibrer. Hantverket att tillverka rep av tvinnade fibrer kallas repslageri, att slå rep. Ett slaget rep består av två eller flera kardeler, d v s buntar av tvinnade fibrer, som i sin tur är tvinnade runt varandra.
IMG_4461

Huston we have rörelse. Fast bara den rörelse som jag hatar mest av alla: RÖRELSEOSKÄRPAN
IMG_4469

Nu medans det inte händer så mycket så tänkte jag berätta att jag faktiskt funderade på att ta livet av mig medans jag stod och väntade på att något skulle ske. Jo det är faktskt sant, jag kom åt något så radion slog över till P3 och där satt det en förrvirrad tjej som använde varenda megahertz möjlig till att vigla upp lyssnarna till att döma några militärer som knullat horor under en militärövning i Tyskland. Hon var helt hysterisk över att Försvarsmakten inte straffade dom, då hon tyckte att dom representerade Sverige även på nätterna, och då skulle naturligtvis svensk lagstiftning gälla… jävla idiot och jävla idiot *soldater! *[dom som hade fru & barn hemma ]
IMG_4480

Men sedan kom jag åt något annat och hamnade i en debatt om porrfilm, på Sveriges Radiotjänst! Men dom gav mig ett ruggigt gôtt leende när dom berättade om den inverterade porren som försiggås i tjejtidningar såsom Cosmo & Veckorevyn. Hur skribenterna pumpar i tjejerna så här ska ni klä er, spackla er, raka er, bete er, ja allt för att ni ska få knulla eller så här måste ni suga kuk för annars blir ni ensamma!!
IMG_4504

Sedan började det ett program som dom diskuterade varför inte sportkommentatorerna på tv sade skidlöpare längre, och kommer det namnet kanske försvinna? hu! Sedan drog radioteatern igång, i korta drag handlade det om en indisk Betjänt/chaufför som hade ont av att husbondens fru hade för urringade kläder på sig, som när han körde bil så klagade alltid frun på hur dåligt han körde men enligt honom berodde det på att hennes blottade bröst gjorde hans mandom stenhård. En dag när frun bad honom att tillaga en kopp te åt henne hade hon i vanlig ordning mega urringning och han fick i vanlig ordning stake. När hon senare gick ut i köket för att se vart te’t tog vägen så såg hon hur han stod och drog i staken med den rena handen och rotade tebladen med den handen som indierna torkar sig med. Då dog batteriet! Yeah :-)))
IMG_4513

2 reaktioner på “Inom sjöfart kallas rep för lina, bogserlinor görs elastiska för mjuka starter. Rep är en förkortning av repetition.

  1. Tjena Fans
    Vad händer när du trycker på (Läs mer…)
    Funkar det med 44 bilder i ett och samma inlägg eller ska jag dela upp på två inlägg?

    /Redaktörn

  2. Herregud Fenan, nu har du överträffat dig själv! Vilken intressant story till de underbara fotona!
    Och det fungerar alldeles utmärkt med så många bilder i ett och samma inlägg. Åtminstone så länge jag sitter hemma med fin adsl-uppkoppling, jag har inte provat med sega mobiluppkopplingen…
    Ett helt lysande inlägg, med många kanonbilder!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

