Doris med det blåa skrovet

IMG_7020

Igår såg det ut som Doris T gjorde sig klar för avgång mot soliga St John.
IMG_6972

Sine låg vid styckegodskajen och blev lastad med runda pappersrullar.
IMG_6976

Samtidigt som Doris skakade igång huvudmaskinen dunk dunk dunk [skum färg!? ]
IMG_6998

Så dök Isbrytaren Karl af Karlstad upp långt långt ute på redden. Det låg en skum blå dimma över sjön.
IMG_6992

Här började det lukta precis som att någon hade fyllt Doris tankar med några kubik illa tillredd Café de Paris över hamnen.
IMG_6996

Men efter bara ett par tre eller fyra minuter gick det över till de gamla hederliga cancerogena diesel avgaserna som man är van vid och mår bra av.
IMG_7025

Medans jag väntade på avgången så funderade jag på hur båtman skulle hitta till pollaren. Han kommer nog få ta fram spaden och skotta bort lite snö!
IMG_6981

Funderade även lite på grejen med de där romerska siffrorna. Eftersom de flesta matroser är ryssar eller filipino, och oftast inte har dom högsta studierna så borde ju vanliga arabiska siffror göra att felangiveler pga språkmissförstånd osv minska radikalt, men vad vet jag?
IMG_7049

Pollaren kom iallfall fram mycket smidigare än vad jag någonsin vågat gissa på.
IMG_6983

Eftersom jag gillar att fotografera bogserbåtar så blev jag lite orolig här. Om Karl hade svängt höger där så hade det blivit kaj och inga mer bogserbåtbilder.
IMG_6997 2

Men det blev vänster, eller Babord som det heter in the biz.
IMG_7000

För att sedan snabbt lägga över mot Styrbord i en 130 graders fullgas gir.
IMG_7003

Högst upp på gretingen mellan radarn <–och–> skorstenen ser ni brandbekämpnings sprutan.
IMG_7018

Three ships in one pic. Eller en s.k. Tripple!
IMG_7023

Här sitter Doris kvar i sista tampen och proppellern snurrar för fullt. Det är enda sättet för att få bort all is mellan fartyget och kajen så fartyget kan förtöja.
IMG_7042

Men nu ska hon ju lämna kajen. Jag fattar ingeting alltså!! och sånt här kan pågå hur länge som helst, allt mellan 30 minuter till en hel evighet.
IMG_7054

Jag fattar ännu mindre vad dom sysslar med när det ligger en bogseringsbåt inom skrikavstånd och väntar? Men nu tror jag att jag har kommit dom en bit på spåren. Jag tror att fartygskaptener har det starkaste ”Det går nog bra denna gången” tron av alla människor här på jorden. + Ev. lite stönighet också.
IMG_2546

Befälen kikar på vattnet och tror medans propellern snurrar.
IMG_7052

Matroserna kikar på vattnet medans propellern snurrar.
IMG_7056

Men tillslut, eller när dom väl inser att ”Det går nog inte denna gången heller” så ropar dom hjääälp!! till den väntande bogserbåten. Bara en teori än alltså.
IMG_2548

Kastlinan över hos Karl.
IMG_2554

Stållinan som är fäst i den elastiska bogserlinan på väg över till Doris.
IMG_7071

Karl’s kapten övervakade så allt gick rätt till.
IMG_7075

Linan spänd.
IMG_2566

Under bogseringen skottade matroserna bort snön från bryggan på Karl.
IMG_7082

Tänk om Karlstad kommun hade haft en sån etik när det gäller att få bort snön från gatorna.
IMG_7044

När jag började tänka på kommunen och snöröjningen så tappade jag momentet totalt. Vad ska jag skriva… ööö liten båt bogserar mkt större båt?
IMG_7088

Irriterad tomhet
IMG_7090

Hmm… åt babord
IMG_7095

Jo nu fick jag bort den ruttna smaken, jag kan ju dra lite kamera_nörd_inställningar som jag exprimenterade med, för er. Ps Håll i er hårt nu!!
IMG_7097

Jag körde på f 5.6 ISO 400  hela tiden, och låg och pendlade mellan 1/400 – 1/500 tider medans jag fotograferade Doris & Karl.
IMG_7100

Men här provade jag något som jag funderat på att göra några dagar nu: 1/500 f 14 ISO 1600 Bara för att se hur illa det skulle se ut, om det skulle se ut (:
IMG_7103 16

Och här 1/500 f 5.6 ISO 200 och ökade upp ljuset i DPP. Om man bortser från att ISO 1600 bilden blev lite mörkare [lätt fixat ] så tror jag inte att någon hade sett någon av er hade sett skillnad? Lite irriterad på mig själv är jag för att jag inte körde med rak f 5.6 på alla bilderna, då f 14 kan orsaka mer rörelseoskärpa.
IMG_7106

Jag meckade en hel del med WB’n också. I hamnen körde jag på 5800 – 6000 men bara 100 meter ut fick jag höja till 6500 och ända till 8200 på sista bilden.
IMG_7110 2

Som ett slut på detta inlägg hade jag tänkt ha en bild där hela konvojen gör stopp och lossar bogserlinan.
IMG_7115

Men här började det kännas som att Karl ville med till Vänersborg. Kolla röken ur Doris skorsten, jag älskar stillbilder där det ser ut som fartygen backar :)
IMG_7123

Bara att börja att planera för en annan slutbild asså. Fuk!
IMG_7130

Bostadsområdet längst bort heter Bärstad. Det såg idealt ut för inomhus ship-spotting härifrån. Men fan för att bo i ett område som heter BÄR_STAD (:
IMG_7140

man skulle nog ha behövt en helikopter idag för att fått en bild när Karl lossar tampen! -Fenan 2010
IMG_7145

Kommentera

