from my Canon to your eyes…

Jag var på väg ut till Skoghall igår. Vid Knappstad fick jag hänga mig i färdbromsen, alldeles nere vid den andra lyktspolpen i snövallen stod det ett rådjur som bara stod och stirrade rakt ut i skogen, snabbt som kulan fiskade jag upp kameran, eftersom den var panik så höftade jag till intällningarna: 1/13 f4.0 ISO 1600 När jag tryckte lite på knappen så HELDÖTT!!! Naturligtvis hade jag stängt av AF’en kvällen innan när det var nattfoto på schemat. AF ON! Vid andra försöket snurrade AF motorn igång men vägrade att fästna på rådjuret, men på lampan tog han, TRYCK! PIP-PIP-PIP-PIP… Nej Shit! Kameran var inställd på på fjärrutlösare, också det sedan igår kväll, men när jag hade ändrat det också så fanns det inget rådjur kvar i snövallen… fan… fan… fan…
IMG_6295

Eftersom rådjur är gängdjur så stannade jag kvar och väntade på efterföljare. Men allt som kom var en sur bullrig miljöförstörande rådjurskrämmande bil.
IMG_6298

För att få rådjursklockan att gå testade jag att fotografera en lovikavante som hängde på en snökäpp. AF’en vägrade så jag fick slå över på manuell fokusering.
IMG_6302.

Men det var för mörkt så jag provade att gå ner på huk för att använda lyktstolpen som bakis, men plötsligt kände jag en stark störning i kraften… Det kändes som ett stort antal Michelin 22.5 tummare, 385mm, ca 500 hk, rak sexa från Skövde?? Var på väg mot mig, men hade den ett släp? Var den blå?, Från Åmål?
IMG_6303

VRRRROOOOOOOOOOOMM Vrååålade det från den intilliggande landsvägen.
IMG_6306

Nu var goda råd dyra. Kameran inställd på lovikavante och manuellfokus, men det viktigaste av allt, är det flisbilen från Dalboreddens Åkeri i Åmål?
IMG_6307

Ajjaj, fokusen åt fel håll.
IMG_6308

Rätt håll och yes naturligvis äre Dalboreddens Åkeri.
IMG_6309

Senaste gången jag såg den var i hamnen förra året. Sikten var K.A.S.S!
IMG_0199

Lastade flis till Hedenpannan.
IMG_0493

Flis är ganska tungt trorja :)
IMG_0206

Det är nog mera än några timmar lackering och lampmontage på denna lastbil.
IMG_0244

Första gången var såg den bil var på samma ställe som igår. Det var kanske fem år sedan, klockan var runt 05:00, vi var bägge på väg till Skoghall. Han med flis och jag var ute och testade min nyamonterade Dura Ace kedja, cassette och bakväxel och i en nedförsbacke tryckte jag på så hårt som jag aldrig tryckt på förut.
IMG_0250

När jag var uppe i en 60km/h, mitt i vägbanan så bara small det i mitt vänstra öra när han blåste förbi mig. Hans bak & sidolampor lyste upp hela skogen. Coca Cola reklamen runt jul är som en dagisproduktion mot detta ögonblick. Jag och en flisbil nerför Knappstad backen i full karriär :)
IMG_6310

Pga. kladden bakom sensorn så så blir inte eran upplevele likadan. Så försök inte ens.
IMG_6312

Men sedan ställde jag mig på mitt pass igen. Men när denna bil kom så lackade ja ur totalt och packade ihop och fortsatte mot Skoghall.
IMG_6316.

Framme i Skoghall C hade snön börjat falla och piskade mina kinder och ögon röda, så jag fick stanna till och vri halsduken runt ansiktet. Mumie-style. Den lokala garnt & tråd butiken hade satt upp tre skyltar i fönstret, att det var stängt pga av Fårfesten i Kil Denna skylt med äkta fårpäls gillade jag bäst. Bäääh!
IMG_6320

Jag såg även denna raggarbil parkerad mellan två containrar, den där dagen när jag var i hamnen och fotograferade lastbilen förra året. Sunshine State stod det på den bakre nummerplåten. Började fundera lite, kan en bil kan bli sur? Tänk om du hade spenderat 50 år i Florida och plötsligt vaknat upp i Karlstad :)
IMG_0511.
Note to self: alltid högsta ISO & full bländare på kvällsturer i fortsättningen!
Note to you: näe jag är inte intresserad av lastbilar, jag är intresserad av Dalboreddens lastbilar :)

3 thoughts on “from my Canon to your eyes…

  1. sv: En del skuggor blir det ju, men solen hittar ner mellan husen också!

    De andra svaren finns i kommentarsfälten i min blogg, tänkte att det även kunde vara intressant för andra att läsa :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

