En ny årstid

Igår stannade hela Karlstad upp, parkbänkarna var smitfulla med människor med stora leenden som blickade ut över Klarälven.
Här har ni tvivlare ett bildbevis på att människans bäste vän är inte bara är ett transportmedel.
Spring is here

Våren startar ju först efter det har varit +grader dygnet runt en vecka.
Jo.. men här i Karlstad har vi en egen tidsuppfattning, när tjejerna under Västra bron vaknar upp och visar upp sig för allmänheten då är våren här.
Blir det inte kallt för tjejern när dom badar så här års? , Tja.. har man sovit under en bro en hel vintern så är man nog inte så kinkig när man ska tvätta sig.
Girls washing their feet

Vattnet rinner genom mycket is innan det kommer ner till bron :)
The town hotel

Och där jag satt och åt glass hade jag utsikt över denna fastfrusna tennissko.
Frozen Reebok

Men isen försvinner fort i Klarälven nu. Denna bild är tagen i förrgår med 210mm.
April first

Denna tagen från exakt samma ställe igår med 70mm.
April second

Klarälven har sjunkit ganska rejält den senaste veckan, kolla vattenlinjen på dykdalberna.
The river

Igår kväll googlade jag efter stavningen på en stadsdel i Karlstad, då hittade jag denna tråd och när jag på redan andra raden fann att det finns folk som blir trött av tjat om Klarälven. Shit jag har ju nämnt Klarälven några gånger sedan 2007, kan det finnas folk som är trötta på mig också?
Länk

Undrar om jag piggar upp någon om jag avslutar med en bild på stadsdelen Klaras vackraste matta?
Om du också vill läsa tråden om Karlstad – Trevligaste invånarna i Sverige? Klicka HÄR  
Track carpet

4 tankar om “En ny årstid

  1. Den där första var riktigt riktigt fin, med de bruna färgerna och bron.
    Hur tror du den hade blivit med ett större skärpedjup?`Kanske lite svårt att testa i efterhand, förstås…. ;-)

  2. Tjena Iso
    Jag håller med på precis allt!

    Jag tog bara två bilder, var så rädd för rörelse oskärpa att jag inte vågade stänga mer. körde med dessa inställningar
    Exposure: 0.003 sec (1/320)
    Aperture: f/6.3
    Focal Length: 210 mm
    Nu i efterhand så kanske jag kunde ha gått att gå upp ett bländarsteg eller två, men jag tror inte det hade gjort något på det chockerande korta skärpedjupet, därimot är jag lite trött på mig själv för att jag inte provade att fokusera på stenbron på en av bilderna. Det hade kanske blivit bättre?

  3. Tjena gabbi
    En Canon såklart!
    Närå ska inte skryta, jag använder en gammal Canon 400D och oftast med ett ett EF 70-210/4 objektiv monterat.
    Jag skriver alltid vilket objektiv jag använder i taggarna / etiketterna

Lämna en kommentar